För skulptören Peter Linde, som är i full gång med att skapa statyn av den världsberömde fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic, handlar det inte bara om att göra en perfekt avbild. Lika mycket handlar det om att förmedla något större och djupare, något allmänmänskligt som går bortom både tid och rum.
Peter Linde har varit skulptör i stort sett hela sitt liv. Han berättar att även om det yttre motivet och historien kring en skulptur kan vara en viktig del, så är det allra viktigaste för honom inte den berättelsen, utan att det är människan bakom som det handlar om, människans tillvaro på jorden, och ibland människan i ett ännu större sammanhang.
– En historia i en målning eller skulptur är många gånger bara en förevändning för att få syssla med det som inte går att förklara med ord. Det handlar om att höja det till en nivå som skrider förbi det faktiskt iakttagna – det är det som är själva konsten i det hela, säger Peter, som är influerad av de stora klassiska konstnärerna och skulptörerna, såsom Donatello, Michelangelo och Rodin, och den tidens sätt att förhålla sig till konsten.
Ville bli skulptör från barnsben
Redan som barn hade Peter ett brinnande intresse för att teckna och skulptera. Hans talang uppmärksammades tidigt av människor i hans närhet, vilket ledde till att han som tjugoåring hamnade som elev hos den prisbelönte skulptören Gustav Nordahl. Ett par år senare började han studera vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Vägen var rak, och det fanns aldrig någon tvekan om vart den skulle leda.
– Jag ville bli skulptör, det har jag velat hela tiden. Jag vet inte var det där intresset kom från egentligen, det bara fanns där. Det är svårt att förklara, men det kanske är något man har gjort tidigare, säger han lite fundersamt.
”Konsten är tidlös, och en skulptur ska vara aktuell även om tusen år.”
När Peter 1967 kom till Gustav Nordahls ateljé söder om Stockholm, kom han för att stanna. Han gifte sig med Gustavs dotter Sia, de bosatte sig i hennes föräldrahem och fick så småningom dottern Alexandra. Precis som sin svärfar har han sedan dess arbetat med sina skulpturer i ateljén i trädgården, och med den erfarne skulptören som mentor fick han värdefull vägledning och stöttning.
– Min svärfar var väldigt klok, han sade: ”Tänk aldrig på pengar och hur det ska gå. Gör det du har lust att göra och gå in för det till hundra procent, så löser sig allt det andra”, säger Peter och konstaterar att det har fungerat väl.
Djup innebörd i skulpturen av Zlatan
Idag är Peter Linde en av Sveriges främsta samtida inom klassisk skulptur. Han har gjort en mängd skulpturer av kända personer genom åren, bland annat Hjalmar Söderberg, Moa Martinsson, Karin Boye och Ingemar (Ingo) Johansson för att bara nämna några. Just nu arbetar han med statyn av Zlatan, något som Peter inte hade en aning om att han skulle göra förrän de kom från Svenska Fotbollförbundet och frågade.
– Många gånger vet man inte vad man själv vill göra förrän man står inför det, som till exempel med Zlatan som jag gör nu. Det är rätt fantastiskt, för om man kan göra något bra av de sakerna som kommer till en så är det som en gåva man får.
”Om man går in i motivet till hundra procent, och om man kan glömma sig själv, så kan man kanske förmedla den där underbara känslan av det fantastiska livet”.
– Peter Linde, skulptör
Grunden för den klassiska konsten ligger i gamla värden som funnits ända sedan antiken. Konsten är tidlös, och en skulptur ska vara aktuell även om tusen år, tycker Peter och avslöjar att för honom själv har även statyn av Zlatan en större och djupare innebörd.
– Den handlar också om en människa i sin högsta vision av sitt varande, som tar ett mäktigt steg över jordens rundning, går över gränsen och ut i det okända. Om man släpper fotbollstanken så kan man se det också, säger Peter med sitt varma skratt, och tillägger att det är upp till var och en att upptäcka det.
För att se och uppleva flera dimensioner av en skulptur behöver man ge sig själv tid som betraktare, och helst återkomma många gånger.
– Man är inte färdig med den med en gång, och det finns nya saker att upptäcka hela tiden. Det ligger i detaljerna. Och fördelen med en skulptur är att det ändras när den står ute i ljuset, när ljuset ändras så ser du nya saker. Det är precis det som är så himla fint med skulptur, att du kan titta på den hur många gånger som helst, från alla håll och kanter.
Vill förmedla det fantastiska livet
Peters skulpturer handlar alla om liv och rörelse på något sätt, och inspirationen finner han i själva livet.
– Det kan vara att du längtar efter att visa på en rörelse, eller en kinds rundning – och sedan vill man förmedla den där härliga känslan av den där kinden.
– Om man går in i motivet till hundra procent, och om man kan glömma sig själv, så kan man kanske förmedla den där underbara känslan av det fantastiska livet. Det är ju det det handlar om.
Skulpturen av Zlatan ska gjutas i brons. Det är det material Peter arbetar mest i eftersom det tål att stå ute i vårt kärva klimat, till skillnad från marmor som med tiden vittrar sönder. Först skulpteras den i gips, och sedan går den vidare till bronsgjuteriet. Det är där han finslipar och filar på de sista detaljerna, vilket kan ta upp till ett halvår.
– Min svärfar brukade säga som de gamla grekerna: ”När det är en nageltjocklek kvar att slipa eller fila av, det är då det verkliga jobbet börjar.”
”Det är det arbetet som konstnär handlar om egentligen, att man utvecklas som människa. ”
– Peter Linde, skulptör
Hela processen att få en så här stor staty färdig tar omkring två år, men det är inte målet utan själva vägen dit som är det viktigaste, säger Peter och förklarar att varje stund har sitt, och varje material har sitt. Det blir som att man gör skulpturen flera gånger, om och om igen.
– Man kan säga att det är som olika inkarnationer, en i gips och en som slipas färdigt i brons. Det är det arbetet som konstnär handlar om egentligen, att man utvecklas som människa. Och det är precis samma med skulpturen, man slipar på den som om det var en individ, det är märkligt, säger Peter med sitt lättsamma skratt.