Visst verkar de ha fasligt roligt, de där kungliga till sjöss. Men så har de ju också marinblått blod i årorna, förlåt, ådrorna.

Jacques-Yves Cousteau samtalar med fursteparet i Monacos hamn den 15 september 1970 när han och hustrun Simone återvänt efter en seglats ombord på skeppet Calypso, en resa som varat ett och ett halvt år och tagit dem runt hela världen. Jacques-Yves Cousteau (1910–1997) var en fransk marinofficer, regissör och oceanograf. Han blev ett världsnamn genom att revolutionera dykning och undervattensfotografering. Han ville egentligen bli pilot, men en allvarlig bilolycka 1936 med sin fars Samson-sportbil satte stopp för de planerna. Som ett led i rehabiliteringen, för att återfå styrkan i armarna, som han hade brutit i kraschen, började fransmannen simma i havet. Och när han gjorde sitt första dyk iförd undervattensglasögon hade han funnit sitt kall. Tillsammans med uppfinnaren Émile Gagnan utvecklade han den innovativa Aqualungan, som den kom att kallas – världens första kommersiellt gångbara dykutrustning för sportdykare. Tidigare versioner av dykutrustning krävde att dykaren själv slog på och av inandningsluften för varje andetag – och det behöver man ju inte några universitetsstudier för att förstå att det blev ganska omständligt. Med båten Calypso upptäckte Cousteau många fascinerande undervattensvärldar, som blev föremål för alla de filmer som rönte stor uppmärksamhet och vann tre Oscar.
Calypso ägdes egentligen av den irländske bankiren Loel Guinness (1906–1988), som tillhörde öldynastin, men denne hyrde ut skeppet – som började sitt liv som minsvepare under andra världskriget – till Cousteau för en franc om året. Calypso var inblandad i en förtöjningsolycka och sjönk i Singapores hamn 1996. Kapten Cousteau beslutade då att fartyget måste räddas och transporteras tillbaka till Frankrike. Läs här vad han skrev 1996 – visst låter det som att han beskriver ett levande väsen, och inte ett flytetyg?: ”Calypso, min följeslagare under de mest underbara 45 åren av mitt liv, du som riskerade tyfoner och orkaner, du som var vårt pass till förbjudna länder och som för nykomlingar avslöjade oceaner av liv, ömtåliga och krävande. För dig, min nymf, partner för evigt, kommer vi att göra allt för att få dig tillbaka till livet.” Enligt Cousteau Society ska Calypso renoveras och bli sjöduglig igen. Foto: AFP via Getty Images

Prins Charles (född 1948) och systern, prinsessan Anne (född 1950) ombord på den kungliga yachten Britannia, medan den ligger för ankar i Portsmouths hamn den 22 april 1954. Den dåvarande prins Charles tjänstgjorde i Royal Navy mellan 1971 och 1976. Han började som underlöjtnant och steg, precis som sin far, snabbt i graderna, och fick sedermera kommandot över en minsvepare, HMS Norfolk. Han kvalificerade sig också som helikopterpilot, och fick svara för den administrativa sidan ombord på ett 6 000 tons krigsfartyg. Här handlade uppgifterna om att arrangera utflykter i olika hamnar, ordna med lokala valutor och betala ut löner. Ett besök i Toulons hamn blev självklart ett minne för livet för de kollegor till prinsen som fick åka med på en tur runt flottbasen i hans Aston Martin. Ett omdöme om prinsens tid i flottan löd: ”En fin ledare fylld av mänsklighet, humor och en stark pliktkänsla”. Ett annat: ”Han var ingen bra sjöman eftersom han blev väldigt sjösjuk, men det blev i och för sig Nelson också.” Foto: European/FPG/Archive Photos/Getty Images

Edvard, Hertig av Windsor (1894–1972), tidigare kung av England, och hans hustru, amerikanskan Wallis Simpson (1896–1986), ses här ombord på rederiet Cunards klassiska Queen Elizabeth när fartyget anlöper New Yorks hamn, cirka 1950. Dagens inkarnation av Queen Elizabeth är den tredje upplagan. Den som Edvard och Simpson seglade med var i bruk mellan åren 1939 och 1968. Världens första transatlantiska kryssning ägde rum med Cunards fartyg Britannia i juli 1840. Under samma årtionde seglade Charles Dickens med Cunard till Boston. Drottning Elizabeth närvarade faktiskt vid sjösättningen av alla tre fartyg som burit hennes namn, ett tecken på rederiets höga status. I rederiets ungdom fick kor medfölja på kryssningarna, detta för att passagerarna skulle kunna serveras färsk mjölk. Under andra världskriget användes Queen Elizabeth och systerfartyget Queen Mary för att transportera trupper. Enligt Churchill så innebar detta att kriget förkortades med ett helt år. Foto: European/Archive Photos/Getty Images
