Torsdagen den 18 april framförde Kungliga Filharmonikerna under nye chefdirigenten Ryan Bancroft, tillsammans med den sydkoreanske pianisten Seong-Jin Cho, musik av Camille Saint-Saëns, Caroline Shaw och Sergej Rachmaninov.
Iden franske romantikern Camille Saint-Saëns musik kan man, trots de klassiska former han vanligen använder, aldrig vara riktigt säker på vad som ska hända. Den femte pianokonserten, den ”egyptiska”, är ett utmärkt exempel på detta. För vem mer än Saint-Saëns skulle skriva en pianokonsert med två elegant konsertanta yttersatser, men som mellansats ha en orientalisk fantasi med spektakulära rytmiska, klangliga och melodiska innovationer?
För älskaren av Saint-Saëns musik blev framförandet av ”den egyptiska” denna dag en högtidsstund, och mer än så, den blev konsertens höjdpunkt. Kvällens solist, den sydkoreanske pianisten Seong-Jin Cho, visade nämligen verkligt konstnärskap. I hans spel fanns inte tillstymmelse till excentricitet eller intresse av att briljera för briljerandets skull. I stället fanns där ett ödmjukt sökande inåt efter personliga, känslomässiga och estetiska beröringspunkter med tonsättarens verk.