Socialdemokraterna lägger fram flera förslag med syfte att hjälpa elever med diagnoser som adhd och autism. Partiet vill att rektorer i högre grad ska utbildas om NPF och vill satsa på särskilda forskningsskolor.
Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har sämre betyg och hela 34 procent saknar gymnasiebehörighet, jämfört med ett snitt på 12 procent bland barn utan diagnosen, säger Åsa Westlund, Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson på en pressträff.
– Vi måste höja kunskapen om vad som fungerar för barn med NPF-diagnoser i skolan, säger hon.
Hon hänvisar till en kartläggning av föräldranätverket "Rätten till utbildning" som också visar att gruppen har högre skolfrånvaro, högre grad av psykisk ohälsa och oftare begår självmord.
– Jag är självkritisk till att vi inte har gjort tillräckligt mycket tidigare för att den här gruppen ska få den hjälp de behöver i skolan, säger hon.
S föreslår, i ljuset av det, tre saker:
Att det ska ingå i rektorsutbildningen att få fördjupad kunskap om NPF.
Att man ska satsa på särskilda forskningsskolor, vilket ska ske genom ett uppdrag till Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Syftet är att det saknas samlad kunskap och att alla landets skolor ska få samma grund att stå på.
Att man inför en rapporteringsplikt för skolledare vid allvarliga missförhållanden, en så kallad "Lex edico".
S säger också att partiet vill satsa tre miljarder mer på skolan än Tidöpartierna.