loadingS-ledaren Magdalena Andersson. Foto: Marcus Strand
S-ledaren Magdalena Andersson. Foto: Marcus Strand
Inrikes

Konsumentverket: S har brustit i kontroll av lotteriet

Anna Hansson/TT

Konsumentverket riktar i en ny skrivelse kritik mot licenshavarna S, SSU och S-kvinnor gällande partiets lotteri. Myndigheten ifrågasätter att S har "tillräcklig insyn och kontroll över marknadsföring av lotteriet".

Det har stormat kring Socialdemokraternas lotteri Kombispel sedan Dagens Nyheter avslöjat att ett telemarketingbolag i Barcelona använt sig av fula försäljningsmetoder. Tillsynsärenden pågår hos Konsumentverket och Spelinspektionen.

Nu ifrågasätter Konsumentverket att S har "tillräcklig insyn och kontroll över marknadsföring av lotteriet".

Man påpekar också att det inte funnits något skriftligt avtal mellan Kombispel och telemarketingbolaget som anlitats och att det påverkar "licenshavarens möjlighet till kontroll och insyn i spelverksamheten".

"Med anledning av de allvarliga överträdelser som ligger till grund för aktuellt tillsynsärende, anser Konsumentverket att licenshavaren har brustit i sin kontroll och sitt ansvar", skriver myndigheten.

Efter granskningen har S slutat med telemarketing. Konsumentverket kräver dock svar på hur S ska säkerställa att inga otillbörliga metoder förekommer vid annan telefonförsäljning i framtiden. Konsumentverket vill också ha svar på vilken kontroll S haft över lotteriets marknadsföring under 2023–2024.

Vidare kräver Konsumentverket att få ta del av ytterligare handlingar för att utreda ärendet vidare.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingS-ledaren Magdalena Andersson. Foto: Marcus Strand
S-ledaren Magdalena Andersson. Foto: Marcus Strand
Inrikes

Konsumentverket: S har brustit i kontroll av lotteriet

Anna Hansson/TT

Konsumentverket riktar i en ny skrivelse kritik mot licenshavarna S, SSU och S-kvinnor gällande partiets lotteri. Myndigheten ifrågasätter att S har "tillräcklig insyn och kontroll över marknadsföring av lotteriet".

Det har stormat kring Socialdemokraternas lotteri Kombispel sedan Dagens Nyheter avslöjat att ett telemarketingbolag i Barcelona använt sig av fula försäljningsmetoder. Tillsynsärenden pågår hos Konsumentverket och Spelinspektionen.

Nu ifrågasätter Konsumentverket att S har "tillräcklig insyn och kontroll över marknadsföring av lotteriet".

Man påpekar också att det inte funnits något skriftligt avtal mellan Kombispel och telemarketingbolaget som anlitats och att det påverkar "licenshavarens möjlighet till kontroll och insyn i spelverksamheten".

"Med anledning av de allvarliga överträdelser som ligger till grund för aktuellt tillsynsärende, anser Konsumentverket att licenshavaren har brustit i sin kontroll och sitt ansvar", skriver myndigheten.

Efter granskningen har S slutat med telemarketing. Konsumentverket kräver dock svar på hur S ska säkerställa att inga otillbörliga metoder förekommer vid annan telefonförsäljning i framtiden. Konsumentverket vill också ha svar på vilken kontroll S haft över lotteriets marknadsföring under 2023–2024.

Vidare kräver Konsumentverket att få ta del av ytterligare handlingar för att utreda ärendet vidare.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025