loadingIsbrytaren Oden. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Isbrytaren Oden. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Riskfylld väntan på försenade isbrytare

TT

Statens två nya isbrytare blir försenade, trots ett akut behov och att 3,4 miljarder kronor avsatts för investeringen. Förseningen beror på att upphandlingen måste göras om, rapporterar Sveriges Radios P4 Västerbotten.

Omtaget innebär att den första nya isbrytaren kan tas i drift först 2028, ett år senare än beräknat. Detta blir en utmaning.

– Problemet med de befintliga isbrytarna är att de är väldigt gamla, vilket gör att vi måste specialtillverka reservdelar. Det blir en fördröjning om vi får tekniska komplikationer, säger Fredrik Backman, Sjöfartsverkets rederidirektör.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIsbrytaren Oden. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Isbrytaren Oden. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Riskfylld väntan på försenade isbrytare

TT

Statens två nya isbrytare blir försenade, trots ett akut behov och att 3,4 miljarder kronor avsatts för investeringen. Förseningen beror på att upphandlingen måste göras om, rapporterar Sveriges Radios P4 Västerbotten.

Omtaget innebär att den första nya isbrytaren kan tas i drift först 2028, ett år senare än beräknat. Detta blir en utmaning.

– Problemet med de befintliga isbrytarna är att de är väldigt gamla, vilket gör att vi måste specialtillverka reservdelar. Det blir en fördröjning om vi får tekniska komplikationer, säger Fredrik Backman, Sjöfartsverkets rederidirektör.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025