loadingRegeringen har sagt nej till att mäta fordons snitthastighet mellan fartkameror. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Regeringen har sagt nej till att mäta fordons snitthastighet mellan fartkameror. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Inrikes

Regeringens nej försvårar mål om döda i trafiken

Jens Bornemann/TT

Regeringen säger nej till att mäta fordons hastighet mellan olika fartkameror. Ett tufft slag för målet att halvera antalet döda i trafiken till 2030, enligt Trafikverket.

– Nu blir det ännu svårare, så är det, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på verket.

Att mäta hur snabbt fordon kör mellan olika fartkameror skulle i förlängningen kunna förhindra minst sju dödsfall om året enligt Trafikverket.

Men förslaget fick i veckan nobben av regeringen.

– Vi har gett besked om det i infrastrukturpropositionen att vi i nuläget inte kommer att gå vidare med den typen av förslag, sade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i torsdags.

Tufft mål

Enligt Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, riskerar beslutet att göra det svårare att nå regeringens eget etappmål om att halvera antalet omkomna i trafiken till 2030.

– Det är ett väldigt tufft mål och då behöver vi jobba med alla tänkbara åtgärder, säger hon.

– Det här hade varit ett väldigt kostnadseffektivt sätt att göra skillnad. Men nu behöver vi göra mer inom andra områden i stället.

"Planat ut"

Det var 2020 som den dåvarande regeringen satte upp ett etappmål om att halvera antalet döda i trafiken. För att nå etappmålet i vägtrafiken får högst 133 personer om året omkomma – i fjol var det 229.

Maria Krafft har redan tidigare varnat för att etappmålet kan bli svårt att nå i nuvarande takt. Efter regeringens nej till de nya fartkamerorna blir det ännu svårare befarar hon.

– Minskningen av antalet döda har planat ut, så det måste hända mer saker, säger hon.

– Men vi får sätta oss ner och se hur vi kan skruva på det. Det finns fler sätt att jobba på, men det här hade varit ett sätt som hade kunnat få effekt ganska omgående.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRegeringen har sagt nej till att mäta fordons snitthastighet mellan fartkameror. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Regeringen har sagt nej till att mäta fordons snitthastighet mellan fartkameror. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Inrikes

Regeringens nej försvårar mål om döda i trafiken

Jens Bornemann/TT

Regeringen säger nej till att mäta fordons hastighet mellan olika fartkameror. Ett tufft slag för målet att halvera antalet döda i trafiken till 2030, enligt Trafikverket.

– Nu blir det ännu svårare, så är det, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på verket.

Att mäta hur snabbt fordon kör mellan olika fartkameror skulle i förlängningen kunna förhindra minst sju dödsfall om året enligt Trafikverket.

Men förslaget fick i veckan nobben av regeringen.

– Vi har gett besked om det i infrastrukturpropositionen att vi i nuläget inte kommer att gå vidare med den typen av förslag, sade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i torsdags.

Tufft mål

Enligt Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, riskerar beslutet att göra det svårare att nå regeringens eget etappmål om att halvera antalet omkomna i trafiken till 2030.

– Det är ett väldigt tufft mål och då behöver vi jobba med alla tänkbara åtgärder, säger hon.

– Det här hade varit ett väldigt kostnadseffektivt sätt att göra skillnad. Men nu behöver vi göra mer inom andra områden i stället.

"Planat ut"

Det var 2020 som den dåvarande regeringen satte upp ett etappmål om att halvera antalet döda i trafiken. För att nå etappmålet i vägtrafiken får högst 133 personer om året omkomma – i fjol var det 229.

Maria Krafft har redan tidigare varnat för att etappmålet kan bli svårt att nå i nuvarande takt. Efter regeringens nej till de nya fartkamerorna blir det ännu svårare befarar hon.

– Minskningen av antalet döda har planat ut, så det måste hända mer saker, säger hon.

– Men vi får sätta oss ner och se hur vi kan skruva på det. Det finns fler sätt att jobba på, men det här hade varit ett sätt som hade kunnat få effekt ganska omgående.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024