Regeringen säger nej till att mäta fordons hastighet mellan olika fartkameror. Ett tufft slag för målet att halvera antalet döda i trafiken till 2030, enligt Trafikverket.
– Nu blir det ännu svårare, så är det, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på verket.
Att mäta hur snabbt fordon kör mellan olika fartkameror skulle i förlängningen kunna förhindra minst sju dödsfall om året enligt Trafikverket.
Men förslaget fick i veckan nobben av regeringen.
– Vi har gett besked om det i infrastrukturpropositionen att vi i nuläget inte kommer att gå vidare med den typen av förslag, sade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i torsdags.
Tufft mål
Enligt Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, riskerar beslutet att göra det svårare att nå regeringens eget etappmål om att halvera antalet omkomna i trafiken till 2030.
– Det är ett väldigt tufft mål och då behöver vi jobba med alla tänkbara åtgärder, säger hon.
– Det här hade varit ett väldigt kostnadseffektivt sätt att göra skillnad. Men nu behöver vi göra mer inom andra områden i stället.
"Planat ut"
Det var 2020 som den dåvarande regeringen satte upp ett etappmål om att halvera antalet döda i trafiken. För att nå etappmålet i vägtrafiken får högst 133 personer om året omkomma – i fjol var det 229.
Maria Krafft har redan tidigare varnat för att etappmålet kan bli svårt att nå i nuvarande takt. Efter regeringens nej till de nya fartkamerorna blir det ännu svårare befarar hon.
– Minskningen av antalet döda har planat ut, så det måste hända mer saker, säger hon.
– Men vi får sätta oss ner och se hur vi kan skruva på det. Det finns fler sätt att jobba på, men det här hade varit ett sätt som hade kunnat få effekt ganska omgående.