Trafikverket vill börja mäta hastigheten mellan fartkameror. Det kan enligt myndigheten rädda sju liv per år. Men på torsdagen kom besked från regeringen, som säger nej.
– Vi har gett besked om det i infrastrukturpropositionen att vi i nuläget inte kommer att gå vidare med den typen av förslag, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Trafikverket skrev tidigare i år till regeringen att Sverige står redo att göra som Norge gjort sedan 2009 och börja mäta snitthastigheten mellan fartkameror.
Enligt en norsk studie från 2014, som DN rapporterat om, halverades dödsolyckorna på de berörda vägarna. Och i Sverige har Trafikverket bedömt att sju liv skulle kunna räddas på sträckorna varje år med sådana kameror.
"Andra åtgärder"
Men på torsdagen kom alltså besked från regeringen i infrastrukturpropositionen som ska lämnas vart fjärde år till riksdagen.
– Trafikverket har pekat på en rad andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder som vi fortsätter titta på, säger Andreas Carlson.
Frågan har varit viktig för Sverigedemokraterna. Partiets trafikpolitiska talesperson Thomas Morell vill ha ut mer uniformerad personal på vägarna, att bara prata hastigheter blir fel, anser han.
– Vi har folk som kör påverkade av alkohol, narkotika, fordon med körförbud, en ganska omfattande olaglig yrkesmässig trafik. Och det släpper man om man bara riktar in sig på kameror och tror att det ska lösa problemet med dödsolyckor i trafiken. Nu har vi sagt nej.
L: Intressant fråga
Helena Gellerman, ledamot för Liberalerna i trafikutskottet, är av en annan uppfattning.
– Vi tycker det är en intressant fråga, jag har själv jobbat med trafiksäkerhet i tolv år. Så alla åtgärder för att komma åt högre hastigheter är ju viktiga. Och bara med de kameror som står i dag kan du få ned hastigheterna.
Trafikverket uppger att dagens fartkameror sparar cirka 20 liv per år och räddar fler än tre gånger så många från att bli allvarligt skadade.