loadingFartkamera mellan Vårsta och Tumba fångade flest personer som körde för fort 2022. 799 personer åkte fast. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Fartkamera mellan Vårsta och Tumba fångade flest personer som körde för fort 2022. 799 personer åkte fast. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Inrikes

Regeringen säger nej till nya fartkameror

Niklas Svahn/TT

Trafikverket vill börja mäta hastigheten mellan fartkameror. Det kan enligt myndigheten rädda sju liv per år. Men på torsdagen kom besked från regeringen, som säger nej.

– Vi har gett besked om det i infrastrukturpropositionen att vi i nuläget inte kommer att gå vidare med den typen av förslag, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Trafikverket skrev tidigare i år till regeringen att Sverige står redo att göra som Norge gjort sedan 2009 och börja mäta snitthastigheten mellan fartkameror.

Enligt en norsk studie från 2014, som DN rapporterat om, halverades dödsolyckorna på de berörda vägarna. Och i Sverige har Trafikverket bedömt att sju liv skulle kunna räddas på sträckorna varje år med sådana kameror.

"Andra åtgärder"

Men på torsdagen kom alltså besked från regeringen i infrastrukturpropositionen som ska lämnas vart fjärde år till riksdagen.

– Trafikverket har pekat på en rad andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder som vi fortsätter titta på, säger Andreas Carlson.

Frågan har varit viktig för Sverigedemokraterna. Partiets trafikpolitiska talesperson Thomas Morell vill ha ut mer uniformerad personal på vägarna, att bara prata hastigheter blir fel, anser han.

– Vi har folk som kör påverkade av alkohol, narkotika, fordon med körförbud, en ganska omfattande olaglig yrkesmässig trafik. Och det släpper man om man bara riktar in sig på kameror och tror att det ska lösa problemet med dödsolyckor i trafiken. Nu har vi sagt nej.

L: Intressant fråga

Helena Gellerman, ledamot för Liberalerna i trafikutskottet, är av en annan uppfattning.

– Vi tycker det är en intressant fråga, jag har själv jobbat med trafiksäkerhet i tolv år. Så alla åtgärder för att komma åt högre hastigheter är ju viktiga. Och bara med de kameror som står i dag kan du få ned hastigheterna.

Trafikverket uppger att dagens fartkameror sparar cirka 20 liv per år och räddar fler än tre gånger så många från att bli allvarligt skadade.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFartkamera mellan Vårsta och Tumba fångade flest personer som körde för fort 2022. 799 personer åkte fast. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Fartkamera mellan Vårsta och Tumba fångade flest personer som körde för fort 2022. 799 personer åkte fast. Arkivbild. Foto: Oscar Olsson/TT
Inrikes

Regeringen säger nej till nya fartkameror

Niklas Svahn/TT

Trafikverket vill börja mäta hastigheten mellan fartkameror. Det kan enligt myndigheten rädda sju liv per år. Men på torsdagen kom besked från regeringen, som säger nej.

– Vi har gett besked om det i infrastrukturpropositionen att vi i nuläget inte kommer att gå vidare med den typen av förslag, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Trafikverket skrev tidigare i år till regeringen att Sverige står redo att göra som Norge gjort sedan 2009 och börja mäta snitthastigheten mellan fartkameror.

Enligt en norsk studie från 2014, som DN rapporterat om, halverades dödsolyckorna på de berörda vägarna. Och i Sverige har Trafikverket bedömt att sju liv skulle kunna räddas på sträckorna varje år med sådana kameror.

"Andra åtgärder"

Men på torsdagen kom alltså besked från regeringen i infrastrukturpropositionen som ska lämnas vart fjärde år till riksdagen.

– Trafikverket har pekat på en rad andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder som vi fortsätter titta på, säger Andreas Carlson.

Frågan har varit viktig för Sverigedemokraterna. Partiets trafikpolitiska talesperson Thomas Morell vill ha ut mer uniformerad personal på vägarna, att bara prata hastigheter blir fel, anser han.

– Vi har folk som kör påverkade av alkohol, narkotika, fordon med körförbud, en ganska omfattande olaglig yrkesmässig trafik. Och det släpper man om man bara riktar in sig på kameror och tror att det ska lösa problemet med dödsolyckor i trafiken. Nu har vi sagt nej.

L: Intressant fråga

Helena Gellerman, ledamot för Liberalerna i trafikutskottet, är av en annan uppfattning.

– Vi tycker det är en intressant fråga, jag har själv jobbat med trafiksäkerhet i tolv år. Så alla åtgärder för att komma åt högre hastigheter är ju viktiga. Och bara med de kameror som står i dag kan du få ned hastigheterna.

Trafikverket uppger att dagens fartkameror sparar cirka 20 liv per år och räddar fler än tre gånger så många från att bli allvarligt skadade.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024