loadingInfrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) presenterar infrastrukturpropositionen under en pressträff. Foto: Christine Olsson/TT
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) presenterar infrastrukturpropositionen under en pressträff. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Ministerns löfte: Inga potthål 2037

Niklas Svahn/TT

Regeringen vill öka anslagen för vägar, så att det eftersatta underhållet kan åtgärdas till 2037. Det kommer inte att vara några potthål, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Men för järnvägen kommer underhållsskulden vara fortsatt stor.

Regeringen har presenterat sin infrastrukturproposition för perioden 2026–2037. Den totala ramen för nyinvesteringar, drift och underhåll av Sveriges transportsystem uppgår till 1 171 miljarder kronor.

Det är enligt infrastrukturministern en höjning med 27 procent jämfört med nuvarande infrastrukturplan.

– Man behöver inte färdas många mil i vårt land för att se att vägar och järnvägar behöver förbättras, säger Carlson.

Mer till vägar

Av totalsumman föreslås 607 miljarder kronor användas för nyinvesteringar i transportsystemet. Cirka 210 miljarder går till drift och underhåll av järnväg och 354 miljarder till drift och underhåll av väg.

I praktiken blir pengarna till nyinvesteringar, drift och underhåll ytterligare 59 miljarder mer, eftersom anslagen till själva myndigheten Trafikverket inte längre ska tas från infrastrukturbudgeten.

Enligt Carlson ökar därmed pengarna till vägunderhållet med 53 procent jämfört med nuvarande infrastrukturplan.

– Nu bryts den destruktiva trenden att slarva med underhållet, säger han.

Trafikverket har bedömt att pengarna räcker för att åtgärda hela det eftersatta underhållet i vägnätet. Och ministern kommer med ett tydligt besked till 2037.

– Det kommer inte att vara några potthål. Det kanske finns ett enstaka, men den här typen av vägar som vi vant oss vid i många delar av landet, med potthål och sprickor i vägen som gör att man inte kan färdas på ett trafiksäkert sätt, det kommer vi att sätta stopp för.

Tufft för järnvägen

För järnvägen ser det tuffare ut. Anslagen för underhåll och drift av järnväg ökar visserligen med 18 procent. Men bara 10–15 procent av det eftersatta underhållet kommer att kunna åtgärdas fram till 2037. Underhållsskulden för järnvägen är på 90 miljarder kronor.

Enligt regeringen får Trafikverket så mycket pengar som man klarar av att använda för underhåll av järnväg fram till 2037.

Carlson medger dock att det behövs mycket mer pengar till järnvägen.

Finns inte risk för tågkaos och fortsatt många förseningar?

– Det kommer att vara en tuff period även framöver. Men jag tror att alla förstår att om man under decennier underhållit järnvägen för dåligt, så tar det tid att vända detta. säger Carlson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingInfrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) presenterar infrastrukturpropositionen under en pressträff. Foto: Christine Olsson/TT
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) presenterar infrastrukturpropositionen under en pressträff. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Ministerns löfte: Inga potthål 2037

Niklas Svahn/TT

Regeringen vill öka anslagen för vägar, så att det eftersatta underhållet kan åtgärdas till 2037. Det kommer inte att vara några potthål, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Men för järnvägen kommer underhållsskulden vara fortsatt stor.

Regeringen har presenterat sin infrastrukturproposition för perioden 2026–2037. Den totala ramen för nyinvesteringar, drift och underhåll av Sveriges transportsystem uppgår till 1 171 miljarder kronor.

Det är enligt infrastrukturministern en höjning med 27 procent jämfört med nuvarande infrastrukturplan.

– Man behöver inte färdas många mil i vårt land för att se att vägar och järnvägar behöver förbättras, säger Carlson.

Mer till vägar

Av totalsumman föreslås 607 miljarder kronor användas för nyinvesteringar i transportsystemet. Cirka 210 miljarder går till drift och underhåll av järnväg och 354 miljarder till drift och underhåll av väg.

I praktiken blir pengarna till nyinvesteringar, drift och underhåll ytterligare 59 miljarder mer, eftersom anslagen till själva myndigheten Trafikverket inte längre ska tas från infrastrukturbudgeten.

Enligt Carlson ökar därmed pengarna till vägunderhållet med 53 procent jämfört med nuvarande infrastrukturplan.

– Nu bryts den destruktiva trenden att slarva med underhållet, säger han.

Trafikverket har bedömt att pengarna räcker för att åtgärda hela det eftersatta underhållet i vägnätet. Och ministern kommer med ett tydligt besked till 2037.

– Det kommer inte att vara några potthål. Det kanske finns ett enstaka, men den här typen av vägar som vi vant oss vid i många delar av landet, med potthål och sprickor i vägen som gör att man inte kan färdas på ett trafiksäkert sätt, det kommer vi att sätta stopp för.

Tufft för järnvägen

För järnvägen ser det tuffare ut. Anslagen för underhåll och drift av järnväg ökar visserligen med 18 procent. Men bara 10–15 procent av det eftersatta underhållet kommer att kunna åtgärdas fram till 2037. Underhållsskulden för järnvägen är på 90 miljarder kronor.

Enligt regeringen får Trafikverket så mycket pengar som man klarar av att använda för underhåll av järnväg fram till 2037.

Carlson medger dock att det behövs mycket mer pengar till järnvägen.

Finns inte risk för tågkaos och fortsatt många förseningar?

– Det kommer att vara en tuff period även framöver. Men jag tror att alla förstår att om man under decennier underhållit järnvägen för dåligt, så tar det tid att vända detta. säger Carlson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024