Regeringen vill öka anslagen för vägar, så att det eftersatta underhållet kan åtgärdas till 2037. Det kommer inte att vara några potthål, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Men för järnvägen kommer underhållsskulden vara fortsatt stor.
Regeringen har presenterat sin infrastrukturproposition för perioden 2026–2037. Den totala ramen för nyinvesteringar, drift och underhåll av Sveriges transportsystem uppgår till 1 171 miljarder kronor.
Det är enligt infrastrukturministern en höjning med 27 procent jämfört med nuvarande infrastrukturplan.
– Man behöver inte färdas många mil i vårt land för att se att vägar och järnvägar behöver förbättras, säger Carlson.
Mer till vägar
Av totalsumman föreslås 607 miljarder kronor användas för nyinvesteringar i transportsystemet. Cirka 210 miljarder går till drift och underhåll av järnväg och 354 miljarder till drift och underhåll av väg.
I praktiken blir pengarna till nyinvesteringar, drift och underhåll ytterligare 59 miljarder mer, eftersom anslagen till själva myndigheten Trafikverket inte längre ska tas från infrastrukturbudgeten.
Enligt Carlson ökar därmed pengarna till vägunderhållet med 53 procent jämfört med nuvarande infrastrukturplan.
– Nu bryts den destruktiva trenden att slarva med underhållet, säger han.
Trafikverket har bedömt att pengarna räcker för att åtgärda hela det eftersatta underhållet i vägnätet. Och ministern kommer med ett tydligt besked till 2037.
– Det kommer inte att vara några potthål. Det kanske finns ett enstaka, men den här typen av vägar som vi vant oss vid i många delar av landet, med potthål och sprickor i vägen som gör att man inte kan färdas på ett trafiksäkert sätt, det kommer vi att sätta stopp för.
Tufft för järnvägen
För järnvägen ser det tuffare ut. Anslagen för underhåll och drift av järnväg ökar visserligen med 18 procent. Men bara 10–15 procent av det eftersatta underhållet kommer att kunna åtgärdas fram till 2037. Underhållsskulden för järnvägen är på 90 miljarder kronor.
Enligt regeringen får Trafikverket så mycket pengar som man klarar av att använda för underhåll av järnväg fram till 2037.
Carlson medger dock att det behövs mycket mer pengar till järnvägen.
Finns inte risk för tågkaos och fortsatt många förseningar?
– Det kommer att vara en tuff period även framöver. Men jag tror att alla förstår att om man under decennier underhållit järnvägen för dåligt, så tar det tid att vända detta. säger Carlson.