Cirka 35 av Statens servicecenter kommer att stängas inom de kommande åren. Mindre anslag från regeringen gör att verksamheten stramas åt.
– Det kommer att bli en successiv neddragning, säger myndighetens generaldirektör Åsa Lindh till TT.
För en tid sedan beslutade regeringen att minska anslaget till Statens servicecenter – kontoren där medborgare kan få hjälp från myndigheter som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Skatteverket med diverse frågor samlat under ett och samma tak.
Etappvis stängning
Myndighetens styrelse har nu fastställt inriktningen för arbetet med att avveckla servicekontor under åren 2025 och 2026. Totalt kommer omkring 35 kontor att läggas ner, 29 av dem är preliminärt namngivna på en lista (se nedan).
– Neddragningen kommer att ske etappvis i tre år. Vi kommer att ha kvar kontoren så länge som möjligt utan att spräcka de anslagen vi har. Så det blir en successiv neddragning, säger Åsa Lindh.
– Vi kommer att ha kvar samma uppdrag som tidigare, att leverera en så bra service som möjligt på så många ställen som möjligt i landet. Och vi kommer att kunna erbjuda bra service till medborgarna.
Åsa Lindh berättar att arbetet med att informera berörda kommuner och regioner är i gång.
– Vi har satt i gång samråd i en första omgång, säger hon.
Olika målgrupper
Enligt Åsa Lindh är behovet av Statens servicecenter fortsatt stort och hon känner sig trygg i att svenskarna även fortsättningsvis kommer kunna erbjudas den typen av service och hjälp som efterfrågas, neddragningen till trots.
– Vi kommer fortfarande ha kvar 110–115 kontor. Förra året hade vi totalt 2,8 miljoner besökare, det var en ökning med fyra procent jämfört med året innan. Vi har många olika målgrupper. En stor grupp är de som inte är så digitala och som har svårt att klara sin ärenden digitalt. Men vi har också unga besökare som inte har så stor erfarenhet av myndigheter, säger Lindh och fortsätter:
– För oss handlar det om att skapa en trygghet och legitimitet för staten.