loadingSkolminister Lotta Edholm (L) och kulturminister Parisa Liljestrand (M) tar emot Skolverkets och Kulturrådets redovisning av uppdraget att ta fram läslistor. Foto: Christine Olsson/TT
Skolminister Lotta Edholm (L) och kulturminister Parisa Liljestrand (M) tar emot Skolverkets och Kulturrådets redovisning av uppdraget att ta fram läslistor. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Regeringen: Det här ska barnen läsa i skolan

Elin Swedenmark och Ann Edliden/TT

Från Astrid Lindgrens klassiker till nutida författare som Nora Khalil och Ann-Helén Laestadius. Nu presenterar Skolverket och Kulturrådet de läslistor med 250 skönlitterära verk som har tagits fram till stöd för lärare.

– Sverige befinner sig i en läskris, det tror jag att de flesta har uppfattat. Vi riskerar att få en hel generation av funktionella analfabeter om vi inte gör någonting, säger skolminister Lotta Edholm (L) vid regeringens presskonferens.

Urvalet som presenteras utgörs av litteratur från 1800-talet fram till i dag. De 250 skönlitterära verken är uppdelade från förskolan till gymnasiet, och innefattar bland annat "Omständigheter" av Nobelpristagaren Annie Ernaux, serieromanen "Persepolis" av Marjane Satrapi, Ann-Helén Laestadius "Stöld" och även klassiker som Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" och Harry Martinsons "'Nässlorna blomma".

– Läslistorna är ytterligare en pusselbit för att uppvärdera barnböcker och läsningens roll i svensk skola, säger Lotta Edholm.

Blandade reaktioner

Listorna är frivilliga att använda och till de 250 verken finns också informationstexter som ska underlätta i undervisningen.

– Listorna är bara listor, det som gör skillnad är vad som händer med läsningen i skolorna och förskolorna, säger Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd på Skolverket.

Hon berättar att reaktionerna från lärare har varit blandade. En del ser listorna som ett stöd, medan andra är mer avvaktande eftersom tipsen kommer från statligt håll.

– Vi gör allt vi kan för att understryka att listorna är frivilliga att använda och att de kommer revideras. Sedan kommer de samtidigt som kanonuppdraget, så jag förstår att det finns en sammanblandning. Men läslistorna är mycket bredare i sitt anslag.

Större arbete krävs

Lotta Edholm framhåller att läslistorna är en del i ett större läsfrämjande arbete, och att hela sättet att lära barn att läsa måste utvecklas. Lärarutbildningarna och läroplanerna bör förändras, framhåller hon. Men hon tror att listorna kan hjälpa dem med olika läsbehov, eftersom det är stor variation på böckerna.

– Jag hoppas att läslistorna stimulerar till en diskussion just om sådana saker. Hur väljer man böcker till elever som har det lite svårt och till de där, ibland flickorna, som läser jättefort och jättebra och vill ha utmaningar hela tiden.

Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin hoppas att listorna kan leda till samtal om litteraturens roll även bland de läsande förebilderna.

– Barn och ungas läsning är ett ansvar för hela samhället, säger hon.

Läslistor

Regeringen gav Skolverket och Kulturrådet i uppdrag att ta fram läslistor med svenska och internationella skönlitterära verk som är tänkta att vara ett stöd för förskollärare och lärare i undervisningen.

En fristående referensgrupp bestående av experter med litterär och pedagogisk sakkunskap har ingått i arbetet med listorna. Förslag har också samlats in från behöriga förskollärare och lärare i svenska/svenska som andraspråk genom en enkät, samt från bland andra skolbibliotekarier.

Läslistorna innehåller både svensk och utländsk litteratur, i flera olika genrer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSkolminister Lotta Edholm (L) och kulturminister Parisa Liljestrand (M) tar emot Skolverkets och Kulturrådets redovisning av uppdraget att ta fram läslistor. Foto: Christine Olsson/TT
Skolminister Lotta Edholm (L) och kulturminister Parisa Liljestrand (M) tar emot Skolverkets och Kulturrådets redovisning av uppdraget att ta fram läslistor. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Regeringen: Det här ska barnen läsa i skolan

Elin Swedenmark och Ann Edliden/TT

Från Astrid Lindgrens klassiker till nutida författare som Nora Khalil och Ann-Helén Laestadius. Nu presenterar Skolverket och Kulturrådet de läslistor med 250 skönlitterära verk som har tagits fram till stöd för lärare.

– Sverige befinner sig i en läskris, det tror jag att de flesta har uppfattat. Vi riskerar att få en hel generation av funktionella analfabeter om vi inte gör någonting, säger skolminister Lotta Edholm (L) vid regeringens presskonferens.

Urvalet som presenteras utgörs av litteratur från 1800-talet fram till i dag. De 250 skönlitterära verken är uppdelade från förskolan till gymnasiet, och innefattar bland annat "Omständigheter" av Nobelpristagaren Annie Ernaux, serieromanen "Persepolis" av Marjane Satrapi, Ann-Helén Laestadius "Stöld" och även klassiker som Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" och Harry Martinsons "'Nässlorna blomma".

– Läslistorna är ytterligare en pusselbit för att uppvärdera barnböcker och läsningens roll i svensk skola, säger Lotta Edholm.

Blandade reaktioner

Listorna är frivilliga att använda och till de 250 verken finns också informationstexter som ska underlätta i undervisningen.

– Listorna är bara listor, det som gör skillnad är vad som händer med läsningen i skolorna och förskolorna, säger Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd på Skolverket.

Hon berättar att reaktionerna från lärare har varit blandade. En del ser listorna som ett stöd, medan andra är mer avvaktande eftersom tipsen kommer från statligt håll.

– Vi gör allt vi kan för att understryka att listorna är frivilliga att använda och att de kommer revideras. Sedan kommer de samtidigt som kanonuppdraget, så jag förstår att det finns en sammanblandning. Men läslistorna är mycket bredare i sitt anslag.

Större arbete krävs

Lotta Edholm framhåller att läslistorna är en del i ett större läsfrämjande arbete, och att hela sättet att lära barn att läsa måste utvecklas. Lärarutbildningarna och läroplanerna bör förändras, framhåller hon. Men hon tror att listorna kan hjälpa dem med olika läsbehov, eftersom det är stor variation på böckerna.

– Jag hoppas att läslistorna stimulerar till en diskussion just om sådana saker. Hur väljer man böcker till elever som har det lite svårt och till de där, ibland flickorna, som läser jättefort och jättebra och vill ha utmaningar hela tiden.

Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin hoppas att listorna kan leda till samtal om litteraturens roll även bland de läsande förebilderna.

– Barn och ungas läsning är ett ansvar för hela samhället, säger hon.

Läslistor

Regeringen gav Skolverket och Kulturrådet i uppdrag att ta fram läslistor med svenska och internationella skönlitterära verk som är tänkta att vara ett stöd för förskollärare och lärare i undervisningen.

En fristående referensgrupp bestående av experter med litterär och pedagogisk sakkunskap har ingått i arbetet med listorna. Förslag har också samlats in från behöriga förskollärare och lärare i svenska/svenska som andraspråk genom en enkät, samt från bland andra skolbibliotekarier.

Läslistorna innehåller både svensk och utländsk litteratur, i flera olika genrer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024