loadingBakslag för kinesiska elbilar i Europa två månader i rad. Foto: Janerik Henriksson/TT
Bakslag för kinesiska elbilar i Europa två månader i rad. Foto: Janerik Henriksson/TT
Utrikes

Ras för kinesisk elbilsexport till EU

TT

Elbilar tillverkade i Kina föll till den lägsta nivån på 18 månader i augusti i nybilsregistreringarna i Europa. Nedgången på 48 procent följer på en nedgång även i juli, visar statistik från analysinstitutet Dataforce.

Samtidigt har den kinesiska elbilsjätten BYD kört om MG – ett brittiskt bilmärke som numera ingår i den kinesiska SAIC Motor-koncernen – som det mest sålda bilmärket i Europa bland de kinesiska elbilarna enligt Jato Dynamics, ett annat institutet som följer utvecklingen på bilmarknaden.

Nedgången kommer medan det diskuteras nya EU-tullar på elbilar tillverkade i Kina, som även skulle slå mot icke-kinesiska tillverkare som producerar bilar i Kina – som exempelvis BMW och Tesla.

Samtidigt har efterfrågan på elbilar i EU åkt på ett bakslag. Enligt tidigare publicerade EU-siffror från branschorganisationen ACEA föll elbilsregistreringarna i augusti med 44 procent i EU, till totalt 92 627 elbilar.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBakslag för kinesiska elbilar i Europa två månader i rad. Foto: Janerik Henriksson/TT
Bakslag för kinesiska elbilar i Europa två månader i rad. Foto: Janerik Henriksson/TT
Utrikes

Ras för kinesisk elbilsexport till EU

TT

Elbilar tillverkade i Kina föll till den lägsta nivån på 18 månader i augusti i nybilsregistreringarna i Europa. Nedgången på 48 procent följer på en nedgång även i juli, visar statistik från analysinstitutet Dataforce.

Samtidigt har den kinesiska elbilsjätten BYD kört om MG – ett brittiskt bilmärke som numera ingår i den kinesiska SAIC Motor-koncernen – som det mest sålda bilmärket i Europa bland de kinesiska elbilarna enligt Jato Dynamics, ett annat institutet som följer utvecklingen på bilmarknaden.

Nedgången kommer medan det diskuteras nya EU-tullar på elbilar tillverkade i Kina, som även skulle slå mot icke-kinesiska tillverkare som producerar bilar i Kina – som exempelvis BMW och Tesla.

Samtidigt har efterfrågan på elbilar i EU åkt på ett bakslag. Enligt tidigare publicerade EU-siffror från branschorganisationen ACEA föll elbilsregistreringarna i augusti med 44 procent i EU, till totalt 92 627 elbilar.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024