loadingVolkswagenbilar på en parkering i Tyskland. Arkivbild. Foto: Michael Probst/AP/TT
Volkswagenbilar på en parkering i Tyskland. Arkivbild. Foto: Michael Probst/AP/TT
Utrikes

Efter biljättens vinstvarning – fler att vänta

TT

För andra gången i år tvingas biljätten Volkswagen att vinstvarna. Fler liknande besked är att vänta för en krisande tysk bilindustri, enligt en analytiker.

Bara ett par månader efter det förra beskedet så tvingas nu Volkswagen åter igen att revidera ned sin prognos. Från att tidigare beräknat att leverera 9,5 miljoner bilar ligger den nya prognosen på 9 miljoner vilket innebär ett intäktstapp på nästan 20 miljarder dollar.

Volkswagen är dock inte ensamt, Mercedes-Benz och BMW brottas också med vikande försäljning på världens största bilmarknad, Kina, och båda två bjässarna har nyligen meddelat vinstvarningar. Dessutom finns en oro för ett handelskrig mellan Kina och Europa.

– När det gäller Mercedes förväntar vi oss att ytterligare vinstvarningar ska komma, säger analytikern Giacomo Reghelin, knuten till Bloomberg.

Utmaningarna för den tyska bilindustrin ses nu som så pass allvarliga att det även blivit en fråga på politisk nivå. Tyskland är dock inte ensamt i Europa och branschorganisationen Acea har nyligen krävt att man omprövar utfasningen av fossildrivna bilar för att stötta branschen.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVolkswagenbilar på en parkering i Tyskland. Arkivbild. Foto: Michael Probst/AP/TT
Volkswagenbilar på en parkering i Tyskland. Arkivbild. Foto: Michael Probst/AP/TT
Utrikes

Efter biljättens vinstvarning – fler att vänta

TT

För andra gången i år tvingas biljätten Volkswagen att vinstvarna. Fler liknande besked är att vänta för en krisande tysk bilindustri, enligt en analytiker.

Bara ett par månader efter det förra beskedet så tvingas nu Volkswagen åter igen att revidera ned sin prognos. Från att tidigare beräknat att leverera 9,5 miljoner bilar ligger den nya prognosen på 9 miljoner vilket innebär ett intäktstapp på nästan 20 miljarder dollar.

Volkswagen är dock inte ensamt, Mercedes-Benz och BMW brottas också med vikande försäljning på världens största bilmarknad, Kina, och båda två bjässarna har nyligen meddelat vinstvarningar. Dessutom finns en oro för ett handelskrig mellan Kina och Europa.

– När det gäller Mercedes förväntar vi oss att ytterligare vinstvarningar ska komma, säger analytikern Giacomo Reghelin, knuten till Bloomberg.

Utmaningarna för den tyska bilindustrin ses nu som så pass allvarliga att det även blivit en fråga på politisk nivå. Tyskland är dock inte ensamt i Europa och branschorganisationen Acea har nyligen krävt att man omprövar utfasningen av fossildrivna bilar för att stötta branschen.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024