loadingSvenska får klipps två gånger om året vilket ger en hel del ull. Det är ett naturmaterial med många användningsområden. Foto: Sofia Drevemo
Svenska får klipps två gånger om året vilket ger en hel del ull. Det är ett naturmaterial med många användningsområden. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Projekt ska ta till vara mer svensk ull

Lotta Svedin

Sverige är kanske inget utpräglat får-land men här finns ändå ganska många får, och de måste klippas. Varje år produceras omkring 1 000 ton svensk ull varav över hälften bränns eller slängs. Samtidigt importerar vi 1 745 ton förädlad ull. Det här är ett enormt resursslöseri av en fantastisk naturprodukt.

The Swedish Wool Initiative som startade 2020 vill göra det möjligt att ta tillvara den svenska ullen. Projektet som leds av Axfoundation och Dalarna Science Park i samarbete med ett flertal svenska företag samt med Högskolan i Dalarna ska hjälpa företagen att på ett enkelt sätt få tag på svensk ull av hög kvalitet till sina produkter.

I ett pressmeddelande skriver organisationen att efterfrågan på hållbara och cirkulära material ökar stadigt, samtidigt som majoriteten av den svenska ullen slängs. För att möta efterfrågan och minska resursslöseriet har 20 svenska fårägare, företag och forskare kraftsamlat för att omvandla svensk ull till en värdefull och hållbar råvara inom bygg, möbler, mode, friluftsliv och heminredning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSvenska får klipps två gånger om året vilket ger en hel del ull. Det är ett naturmaterial med många användningsområden. Foto: Sofia Drevemo
Svenska får klipps två gånger om året vilket ger en hel del ull. Det är ett naturmaterial med många användningsområden. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Projekt ska ta till vara mer svensk ull

Lotta Svedin

Sverige är kanske inget utpräglat får-land men här finns ändå ganska många får, och de måste klippas. Varje år produceras omkring 1 000 ton svensk ull varav över hälften bränns eller slängs. Samtidigt importerar vi 1 745 ton förädlad ull. Det här är ett enormt resursslöseri av en fantastisk naturprodukt.

The Swedish Wool Initiative som startade 2020 vill göra det möjligt att ta tillvara den svenska ullen. Projektet som leds av Axfoundation och Dalarna Science Park i samarbete med ett flertal svenska företag samt med Högskolan i Dalarna ska hjälpa företagen att på ett enkelt sätt få tag på svensk ull av hög kvalitet till sina produkter.

I ett pressmeddelande skriver organisationen att efterfrågan på hållbara och cirkulära material ökar stadigt, samtidigt som majoriteten av den svenska ullen slängs. För att möta efterfrågan och minska resursslöseriet har 20 svenska fårägare, företag och forskare kraftsamlat för att omvandla svensk ull till en värdefull och hållbar råvara inom bygg, möbler, mode, friluftsliv och heminredning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024