loadingOffentliga upphandlingar av sjukresor och färdtjänst missgynnar ofta mindre taxiföretag, anser Svenska Taxiförbundet. Foto: Henrik Montgomery/TT
Offentliga upphandlingar av sjukresor och färdtjänst missgynnar ofta mindre taxiföretag, anser Svenska Taxiförbundet. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Privattaxi i kläm mellan regioner och svartåkare

Hans Bengtsson

Offentliga upphandlingar av serviceresor som färdtjänst och sjukresor gynnar stordrift och orsakar sämre tillgång på icke offentligt betald taxi för privata kunder, menar Svenska Taxiförbundet. Problemet förstärks av att polisen saknar resurser att utreda svarttaxi.

I mindre kommuner finns det sällan förutsättningar att driva taxiföretag om man saknar avtal med ett regiontrafikbolag om att köra samhällsbetalda serviceresor som färdtjänst och sjukresor.

Ett taxiföretag som förlorar upphandlingen av serviceresor kan tvingas lägga ner hela verksamheten. På mindre orter leder detta till sämre samhällsservice genom att invånare till exempel går miste om möjligheten att ta en taxi från krogen eller att ortens företagare inte kan hämta tillresta besökare med taxi vid flyget och så vidare.

Serviceresor

Sjukresor till och från vårdgivare beslutas och finansieras av regionerna, eller deras kollektivtrafikbolag. De kan utföras med olika typer av transporter men det som åsyftas i artikeln är transport med taxi i form av personbil eller rullstolsbuss.

Färdtjänst är till för dem som har svårt att förflytta sig på egen hand, eller att resa med allmänna kommunikationsmedel. Tillstånd söks hos kommunen eller den regionala kollektivtrafikmyndigheten.

Serviceresor kan även innefatta vissa typer av skolskjuts samt Närtrafik, för dem som har långt till samhällsservice eller allmän kollektivtrafik.

Källa: SKR

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingOffentliga upphandlingar av sjukresor och färdtjänst missgynnar ofta mindre taxiföretag, anser Svenska Taxiförbundet. Foto: Henrik Montgomery/TT
Offentliga upphandlingar av sjukresor och färdtjänst missgynnar ofta mindre taxiföretag, anser Svenska Taxiförbundet. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Privattaxi i kläm mellan regioner och svartåkare

Hans Bengtsson

Offentliga upphandlingar av serviceresor som färdtjänst och sjukresor gynnar stordrift och orsakar sämre tillgång på icke offentligt betald taxi för privata kunder, menar Svenska Taxiförbundet. Problemet förstärks av att polisen saknar resurser att utreda svarttaxi.

I mindre kommuner finns det sällan förutsättningar att driva taxiföretag om man saknar avtal med ett regiontrafikbolag om att köra samhällsbetalda serviceresor som färdtjänst och sjukresor.

Ett taxiföretag som förlorar upphandlingen av serviceresor kan tvingas lägga ner hela verksamheten. På mindre orter leder detta till sämre samhällsservice genom att invånare till exempel går miste om möjligheten att ta en taxi från krogen eller att ortens företagare inte kan hämta tillresta besökare med taxi vid flyget och så vidare.

Serviceresor

Sjukresor till och från vårdgivare beslutas och finansieras av regionerna, eller deras kollektivtrafikbolag. De kan utföras med olika typer av transporter men det som åsyftas i artikeln är transport med taxi i form av personbil eller rullstolsbuss.

Färdtjänst är till för dem som har svårt att förflytta sig på egen hand, eller att resa med allmänna kommunikationsmedel. Tillstånd söks hos kommunen eller den regionala kollektivtrafikmyndigheten.

Serviceresor kan även innefatta vissa typer av skolskjuts samt Närtrafik, för dem som har långt till samhällsservice eller allmän kollektivtrafik.

Källa: SKR

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024