loadingI dag togs första spadtaget till Ostlänken, och skribenten ställer sig frågande till processen. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
I dag togs första spadtaget till Ostlänken, och skribenten ställer sig frågande till processen. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Debatt

Politiker kör över folk när första spadtaget för Ostlänken tas

Jens Erik Bergvin

I dag, den 6 november, togs första spadtaget för Ostlänken. Det bör betraktas som ett jippo eftersom en lång rad viktiga frågor om projektet fortfarande är olösta. Kanske den viktigaste; vad kommer kalaset att kosta? Politiker och massmedia bör ställa sig två frågor innan det är för sent: Vad får vi för pengarna? Finns det något alternativ, undrar Jens Erik Bergvin från Bevara Kolmårdsskogen.

När första spadtaget för Ostlänken togs idag hade inte alla järnvägsplaner godkänts, eller ens färdigställts. Allmänheten har inte heller fått samråda om alla delplaner, och ändå har beslut om att sätta spaden i jorden tagits. Undertecknad frågade den 27 september klimat- och näringslivsdepartementet, finansdepartementet och infrastrukturdepartementet om när det slutliga beslutet om byggstart togs, och av vilken instans. Jag har inte kunnat finna att regering eller riksdag klubbat något byggstartsbeslut. Tillåtlighetsbeslut togs 2018, men det är inte samma sak som byggstart. Har även ställt ett antal andra frågor, om dricksvatten, trafiksituationen, hanteringen av stenmassor från bergskärning och tunnelbygge, till departementens statssekreterare och ministrar, men ännu efter nästan en månad inte fått något svar.

Det har också kommit till min kännedom att inte ens alla berörda statssekreterare känner till att byggstarten skedde i dag den 6 november. Det handlar om Sveriges hittills största infrastrukturprojekt i pengar räknat, och här ska TRV:s generaldirektör och programchef ta första spadtaget. Infrastrukturministern skickade enbart en ”videohälsning”.  I Trafikverkets rapporter: ”Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026−2037”, Dokumentdatum 2024-01-15, sidan 183, nämns Ostlänken en gång: ”Byggstartsrapportering - Förslag till namngivna objekt som bör få byggstartas år 1–3 (2025–2027) samt namngivna objekt som bör få förberedas för byggstart år 4–6 (2028–2030)”. 

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingI dag togs första spadtaget till Ostlänken, och skribenten ställer sig frågande till processen. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
I dag togs första spadtaget till Ostlänken, och skribenten ställer sig frågande till processen. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Debatt

Politiker kör över folk när första spadtaget för Ostlänken tas

Jens Erik Bergvin

I dag, den 6 november, togs första spadtaget för Ostlänken. Det bör betraktas som ett jippo eftersom en lång rad viktiga frågor om projektet fortfarande är olösta. Kanske den viktigaste; vad kommer kalaset att kosta? Politiker och massmedia bör ställa sig två frågor innan det är för sent: Vad får vi för pengarna? Finns det något alternativ, undrar Jens Erik Bergvin från Bevara Kolmårdsskogen.

När första spadtaget för Ostlänken togs idag hade inte alla järnvägsplaner godkänts, eller ens färdigställts. Allmänheten har inte heller fått samråda om alla delplaner, och ändå har beslut om att sätta spaden i jorden tagits. Undertecknad frågade den 27 september klimat- och näringslivsdepartementet, finansdepartementet och infrastrukturdepartementet om när det slutliga beslutet om byggstart togs, och av vilken instans. Jag har inte kunnat finna att regering eller riksdag klubbat något byggstartsbeslut. Tillåtlighetsbeslut togs 2018, men det är inte samma sak som byggstart. Har även ställt ett antal andra frågor, om dricksvatten, trafiksituationen, hanteringen av stenmassor från bergskärning och tunnelbygge, till departementens statssekreterare och ministrar, men ännu efter nästan en månad inte fått något svar.

Det har också kommit till min kännedom att inte ens alla berörda statssekreterare känner till att byggstarten skedde i dag den 6 november. Det handlar om Sveriges hittills största infrastrukturprojekt i pengar räknat, och här ska TRV:s generaldirektör och programchef ta första spadtaget. Infrastrukturministern skickade enbart en ”videohälsning”.  I Trafikverkets rapporter: ”Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026−2037”, Dokumentdatum 2024-01-15, sidan 183, nämns Ostlänken en gång: ”Byggstartsrapportering - Förslag till namngivna objekt som bör få byggstartas år 1–3 (2025–2027) samt namngivna objekt som bör få förberedas för byggstart år 4–6 (2028–2030)”. 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024