loadingMikael Ahola på enheten för utveckling av brottsbekämpningen på Noa i Stockholm. Foto: Anders Wiklund/TT
Mikael Ahola på enheten för utveckling av brottsbekämpningen på Noa i Stockholm. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Polisen: Få kommer tillåtas vittna anonymt

Marc Skogelin/TT

Sedan årsskiftet kan den som sett ett grovt brott få vittna anonymt. Men polisen poängterar att det bara kommer att tillåtas i undantagsfall – och att man inte ska räkna med att få vara hemlig.

– Den allmänna vittnesplikten gäller fortfarande, säger Mikael Ahola på Noa.

Lagen om anonyma vittnen trädde i kraft 1 januari och innebär att personer som bevittnat grova brott under vissa omständigheter kan få lämna uppgifter anonymt i utredningar och rättegångar.

Kritiken mot lagen har varit omfattande, och har bland annat handlat om att den kan leda till att färre kommer att vilja vittna öppet när möjligheten finns att vara anonym.

Kraven för att få vara anonym är dock mycket högt ställda, och för de allra flesta kommer det inte att vara möjligt, framhåller Mikael Ahola, verksamhetsutvecklare på polisens operativa avdelning, Noa.

– Den här möjligheten finns i vissa enskilda undantagsfall men absolut inte i det stora flertalet. Det gäller att vara tydlig med det, att det finns stöd och skydd även i det vanliga systemet och att det är det som ska prövas i första hand.

Grova brott

Vid vilken typ av situation kan det vara tillåtet?

– Till exempel vid en skjutning eller en sprängning där den som kan misstänkas för brottet har ett sådant våldskapital som gör att det kan antas att den kommer att utöva våld om vittnets identitet blir känd.

Enligt polisens bedömning kommer det i första hand att handla om så kallade tillfällighetsvittnen, exempelvis någon som av en slump går förbi på gatan när en skottlossning äger rum.

Det lär sällan vara aktuellt med anonymitet om personen känner den misstänkte, eftersom det då är svårt att upprätthålla anonymiteten.

Anledningen till att användningen av anonyma vittnen ska vara så restriktiv är att en misstänkt måste kunna försvara sig, vilket försvåras kraftigt om man inte vet varifrån uppgifterna kommer.

Lägre bevisvärde

Anonyma vittnesmål kommer också att tillmätas ett lägre bevisvärde i domstol än vittnesmål som lämnas öppet, eftersom det är svårt att veta varför en anonym person säger en viss sak.

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) har sagt att man inte vet om fördelarna med lagen kommer att överväga nackdelarna. Är det er uppfattning också?

– Vår uppfattning är att i de enskilda fall det används kan det få oerhört stor betydelse, eftersom det handlar om brott mot liv och hälsa, säger Mikael Ahola.

– Men utifrån syftet med lagen, att stärka polisens brottsbekämpande förmåga och bryta tystnadskulturen, finns det skäl att tro att effekten inte blir så stor.

Anonymitet vid ”påtaglig risk”

En åklagare, en misstänkt eller en tilltalad får vid tingsrätten ansöka om att ett vittne ska höras anonymt under en brottsutredning eller rättegång.

Ansökan kan godkännas av domstolen om det föreligger en "påtaglig risk" för att vittnets eller personens närstående annars utsätts för allvarlig brottslighet.

Straffvärdet för brottet vittnet ska höras om måste motsvara minst två års fängelse.

Skälet för anonymiteten måste "uppväga" de svårigheter det innebär för en misstänkt eller tilltalad försvara sig.

Andra åtgärder för att skydda vittnet ska vidare anses otillräckliga eller väsentligt svårare att genomföra och det ska i övrigt vara lämpligt att höra vittnet anonymt.

Domstolen som dömer i målet ska inte ha kännedom om det anonyma vittnets identitet, ett offentligt ombud ska förordnas för att bevaka rättssäkerhetsfrågor i ärendet och domstolens beslut ska vara möjligt att överklaga.

Källa: Riksdagen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMikael Ahola på enheten för utveckling av brottsbekämpningen på Noa i Stockholm. Foto: Anders Wiklund/TT
Mikael Ahola på enheten för utveckling av brottsbekämpningen på Noa i Stockholm. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Polisen: Få kommer tillåtas vittna anonymt

Marc Skogelin/TT

Sedan årsskiftet kan den som sett ett grovt brott få vittna anonymt. Men polisen poängterar att det bara kommer att tillåtas i undantagsfall – och att man inte ska räkna med att få vara hemlig.

– Den allmänna vittnesplikten gäller fortfarande, säger Mikael Ahola på Noa.

Lagen om anonyma vittnen trädde i kraft 1 januari och innebär att personer som bevittnat grova brott under vissa omständigheter kan få lämna uppgifter anonymt i utredningar och rättegångar.

Kritiken mot lagen har varit omfattande, och har bland annat handlat om att den kan leda till att färre kommer att vilja vittna öppet när möjligheten finns att vara anonym.

Kraven för att få vara anonym är dock mycket högt ställda, och för de allra flesta kommer det inte att vara möjligt, framhåller Mikael Ahola, verksamhetsutvecklare på polisens operativa avdelning, Noa.

– Den här möjligheten finns i vissa enskilda undantagsfall men absolut inte i det stora flertalet. Det gäller att vara tydlig med det, att det finns stöd och skydd även i det vanliga systemet och att det är det som ska prövas i första hand.

Grova brott

Vid vilken typ av situation kan det vara tillåtet?

– Till exempel vid en skjutning eller en sprängning där den som kan misstänkas för brottet har ett sådant våldskapital som gör att det kan antas att den kommer att utöva våld om vittnets identitet blir känd.

Enligt polisens bedömning kommer det i första hand att handla om så kallade tillfällighetsvittnen, exempelvis någon som av en slump går förbi på gatan när en skottlossning äger rum.

Det lär sällan vara aktuellt med anonymitet om personen känner den misstänkte, eftersom det då är svårt att upprätthålla anonymiteten.

Anledningen till att användningen av anonyma vittnen ska vara så restriktiv är att en misstänkt måste kunna försvara sig, vilket försvåras kraftigt om man inte vet varifrån uppgifterna kommer.

Lägre bevisvärde

Anonyma vittnesmål kommer också att tillmätas ett lägre bevisvärde i domstol än vittnesmål som lämnas öppet, eftersom det är svårt att veta varför en anonym person säger en viss sak.

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) har sagt att man inte vet om fördelarna med lagen kommer att överväga nackdelarna. Är det er uppfattning också?

– Vår uppfattning är att i de enskilda fall det används kan det få oerhört stor betydelse, eftersom det handlar om brott mot liv och hälsa, säger Mikael Ahola.

– Men utifrån syftet med lagen, att stärka polisens brottsbekämpande förmåga och bryta tystnadskulturen, finns det skäl att tro att effekten inte blir så stor.

Anonymitet vid ”påtaglig risk”

En åklagare, en misstänkt eller en tilltalad får vid tingsrätten ansöka om att ett vittne ska höras anonymt under en brottsutredning eller rättegång.

Ansökan kan godkännas av domstolen om det föreligger en "påtaglig risk" för att vittnets eller personens närstående annars utsätts för allvarlig brottslighet.

Straffvärdet för brottet vittnet ska höras om måste motsvara minst två års fängelse.

Skälet för anonymiteten måste "uppväga" de svårigheter det innebär för en misstänkt eller tilltalad försvara sig.

Andra åtgärder för att skydda vittnet ska vidare anses otillräckliga eller väsentligt svårare att genomföra och det ska i övrigt vara lämpligt att höra vittnet anonymt.

Domstolen som dömer i målet ska inte ha kännedom om det anonyma vittnets identitet, ett offentligt ombud ska förordnas för att bevaka rättssäkerhetsfrågor i ärendet och domstolens beslut ska vara möjligt att överklaga.

Källa: Riksdagen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025