loadingOväntat stort konsumtionslyft i november kan förklaras av Black Friday-shopping, tror analytiker. Arkivbild Foto: Henrik Montgomery/TT
Oväntat stort konsumtionslyft i november kan förklaras av Black Friday-shopping, tror analytiker. Arkivbild Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Oväntat stark svensk tillväxt – ”goda nyheter”

Joakim Goksör/TT

Den svenska ekonomin växte oväntat mycket i november, upp 1,4 procent jämfört med månaden före. Ökad konsumtion och ett lyft för produktionen i näringslivet driver på utvecklingen.

– Det var goda nyheter, säger Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson.

– Det här kan vara en försiktig start på den efterlängtade återhämtningen i svensk ekonomi, säger Torbjörn Isaksson.

Tillväxten jämfört med månaden innan lyfte till 1,4 procent, visar en snabbindikator från Statistiska centralbyrån (SCB). Det kan jämföras med en snittprognos på 0,4 procent bland analytiker, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

"Guppig resa"

I oktober krympte svensk bnp med 0,4 procent.

Enligt Isaksson är det tvära kastet uppåt i november resultatet av att oktobersiffran var "konstigt svag".

– Det innebär bara att bnp är tillbaka på de prognoser som vi och Riksbanken har för svensk ekonomi, säger han.

Jämfört med november 2023 var tillväxttakten 2,1 procent.

Isaksson räknar inte med att behöva justera några prognoser till följd av den oväntat starka bnp-siffran. Och han flaggar för att det nog blir en "guppig resa" när det gäller återhämtningen i svensk ekonomi framöver.

Hushållens konsumtion ökade med 1,1 procent i november jämfört med månaden före. Det kan jämföras med nedgången på 0,3 procent månaden före. I årstakt var ökningen av konsumtionen i november 1,6 procent.

– Den högsta konsumtionsnivån på flera år, konstaterar Isaksson.

Högsta konsumtionen sedan juni 2022

För att hitta en högre svensk konsumtionssiffra – om man mäter volymen i fasta priser – får man gå tillbaka till juni 2022.

Enligt Isaksson kan lyftet för svensk konsumtion i november hänga samman med så kallad Black Friday-shopping, vars inverkan på svenska konsumenters beteende ser ut att öka från år till år.

– Så jag skulle inte bli förvånad om konsumtionen föll tillbaka i december igen, säger han.

Produktionen i näringslivet steg också oväntat mycket i november.

– Det har varit en bred uppgång där de senaste månaderna.

Men även där kan det bli ett litet bakslag igen i december, befarar Isaksson.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingOväntat stort konsumtionslyft i november kan förklaras av Black Friday-shopping, tror analytiker. Arkivbild Foto: Henrik Montgomery/TT
Oväntat stort konsumtionslyft i november kan förklaras av Black Friday-shopping, tror analytiker. Arkivbild Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Oväntat stark svensk tillväxt – ”goda nyheter”

Joakim Goksör/TT

Den svenska ekonomin växte oväntat mycket i november, upp 1,4 procent jämfört med månaden före. Ökad konsumtion och ett lyft för produktionen i näringslivet driver på utvecklingen.

– Det var goda nyheter, säger Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson.

– Det här kan vara en försiktig start på den efterlängtade återhämtningen i svensk ekonomi, säger Torbjörn Isaksson.

Tillväxten jämfört med månaden innan lyfte till 1,4 procent, visar en snabbindikator från Statistiska centralbyrån (SCB). Det kan jämföras med en snittprognos på 0,4 procent bland analytiker, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

"Guppig resa"

I oktober krympte svensk bnp med 0,4 procent.

Enligt Isaksson är det tvära kastet uppåt i november resultatet av att oktobersiffran var "konstigt svag".

– Det innebär bara att bnp är tillbaka på de prognoser som vi och Riksbanken har för svensk ekonomi, säger han.

Jämfört med november 2023 var tillväxttakten 2,1 procent.

Isaksson räknar inte med att behöva justera några prognoser till följd av den oväntat starka bnp-siffran. Och han flaggar för att det nog blir en "guppig resa" när det gäller återhämtningen i svensk ekonomi framöver.

Hushållens konsumtion ökade med 1,1 procent i november jämfört med månaden före. Det kan jämföras med nedgången på 0,3 procent månaden före. I årstakt var ökningen av konsumtionen i november 1,6 procent.

– Den högsta konsumtionsnivån på flera år, konstaterar Isaksson.

Högsta konsumtionen sedan juni 2022

För att hitta en högre svensk konsumtionssiffra – om man mäter volymen i fasta priser – får man gå tillbaka till juni 2022.

Enligt Isaksson kan lyftet för svensk konsumtion i november hänga samman med så kallad Black Friday-shopping, vars inverkan på svenska konsumenters beteende ser ut att öka från år till år.

– Så jag skulle inte bli förvånad om konsumtionen föll tillbaka i december igen, säger han.

Produktionen i näringslivet steg också oväntat mycket i november.

– Det har varit en bred uppgång där de senaste månaderna.

Men även där kan det bli ett litet bakslag igen i december, befarar Isaksson.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025