loadingSöder om Stockholm måste nu 150 sprickor i rälsen åtgärdas på en gång. Arkivbild från reparationsarbete på Västkustbanan. Foto: Johan Nilsson/TT
Söder om Stockholm måste nu 150 sprickor i rälsen åtgärdas på en gång. Arkivbild från reparationsarbete på Västkustbanan. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Ovanligt många rälssprickor – förseningar att vänta i Stockholms tågtrafik

TT

I tågrälsen söder om Stockholm måste ovanligt många sprickor i rälsen åtgärdas. Följden blir förlängda restider i framför allt pendeltågtrafiken under fyra till sex veckor.

All räls i Sverige kontrolleras regelbundet och att man hittar mikrosprickor i rälsen är inte ovanligt. Men på fyra delsträckor söder om Stockholm finns nu cirka 150 sprickor i rälsen, vilket SVT var först med att rapportera om.

– Det är fler än det brukar vara, säger presschef Bengt Olsson vid Trafikverket.

Alla sprickorna har inte uppstått sedan rälsen där kontrollerades senast, utan här handlar det även om äldre sprickor som ännu inte åtgärdats.

Tills sprickorna är lagade måste maxhastigheten sänkas till 70 kilometer i timmen. På en enskild pendeltågsträcka medför det förseningar på mellan sex och elva minuter, uppger Bengt Olsson.

Vid de återkommande rälsinspektionerna hittas inte bara sprickor, utan även räls som skadats av defekta tåg eller förskjutningar i rälsen i höjd- eller sidled.

I Stockholmsområdet är slitaget ovanligt hårt.

– Nästan 40 procent av Sveriges persontrafik snurrar runt Stockholm och det har att göra med pendeltrafiken som är väldigt stor. Det händer mycket och då gäller det att vara ute och se det och åtgärda det, säger Bengt Olsson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSöder om Stockholm måste nu 150 sprickor i rälsen åtgärdas på en gång. Arkivbild från reparationsarbete på Västkustbanan. Foto: Johan Nilsson/TT
Söder om Stockholm måste nu 150 sprickor i rälsen åtgärdas på en gång. Arkivbild från reparationsarbete på Västkustbanan. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Ovanligt många rälssprickor – förseningar att vänta i Stockholms tågtrafik

TT

I tågrälsen söder om Stockholm måste ovanligt många sprickor i rälsen åtgärdas. Följden blir förlängda restider i framför allt pendeltågtrafiken under fyra till sex veckor.

All räls i Sverige kontrolleras regelbundet och att man hittar mikrosprickor i rälsen är inte ovanligt. Men på fyra delsträckor söder om Stockholm finns nu cirka 150 sprickor i rälsen, vilket SVT var först med att rapportera om.

– Det är fler än det brukar vara, säger presschef Bengt Olsson vid Trafikverket.

Alla sprickorna har inte uppstått sedan rälsen där kontrollerades senast, utan här handlar det även om äldre sprickor som ännu inte åtgärdats.

Tills sprickorna är lagade måste maxhastigheten sänkas till 70 kilometer i timmen. På en enskild pendeltågsträcka medför det förseningar på mellan sex och elva minuter, uppger Bengt Olsson.

Vid de återkommande rälsinspektionerna hittas inte bara sprickor, utan även räls som skadats av defekta tåg eller förskjutningar i rälsen i höjd- eller sidled.

I Stockholmsområdet är slitaget ovanligt hårt.

– Nästan 40 procent av Sveriges persontrafik snurrar runt Stockholm och det har att göra med pendeltrafiken som är väldigt stor. Det händer mycket och då gäller det att vara ute och se det och åtgärda det, säger Bengt Olsson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025