I tågrälsen söder om Stockholm måste ovanligt många sprickor i rälsen åtgärdas. Följden blir förlängda restider i framför allt pendeltågtrafiken under fyra till sex veckor.
All räls i Sverige kontrolleras regelbundet och att man hittar mikrosprickor i rälsen är inte ovanligt. Men på fyra delsträckor söder om Stockholm finns nu cirka 150 sprickor i rälsen, vilket SVT var först med att rapportera om.
– Det är fler än det brukar vara, säger presschef Bengt Olsson vid Trafikverket.
Alla sprickorna har inte uppstått sedan rälsen där kontrollerades senast, utan här handlar det även om äldre sprickor som ännu inte åtgärdats.
Tills sprickorna är lagade måste maxhastigheten sänkas till 70 kilometer i timmen. På en enskild pendeltågsträcka medför det förseningar på mellan sex och elva minuter, uppger Bengt Olsson.
Vid de återkommande rälsinspektionerna hittas inte bara sprickor, utan även räls som skadats av defekta tåg eller förskjutningar i rälsen i höjd- eller sidled.
I Stockholmsområdet är slitaget ovanligt hårt.
– Nästan 40 procent av Sveriges persontrafik snurrar runt Stockholm och det har att göra med pendeltrafiken som är väldigt stor. Det händer mycket och då gäller det att vara ute och se det och åtgärda det, säger Bengt Olsson.