Det vore ett sunt beslut att pausa projekt Ostlänken. Kostnaderna är så stora att pengarna enligt Trafikverkets beräkningar i stället skulle räcka till att rusta upp hela järnvägsnätet. Ostlänken kommer för all framtid att förstöra värdefull mark som producerar livsmedel, och vi är i större behov av egenproducerade livsmedel än av en Ostlänk på 16 mil som inte klarar godstrafik, skriver bonden Gabrielle Trozelli.
Jag skriver i egenskap av livsmedelsproducent och skattebetalare. Anledningen är en notis som vittnar om att Trafikverket ska sätta spaden i jorden. Ostlänken är i dag prognostiserad att kosta runt 100 miljarder kronor; detta innan själva byggstarten. Självklart kommer det att tillkomma ytterligare kostnader i ett komplext projekt som detta. Jag vill minnas att den ursprungliga prognosen var 8 miljarder kronor. För själva stationshuset med omnejd i Norrköping var den beräknade kostnaden 2,6 miljarder kronor. I dag ligger den prognosen 60 procent högre, innan spaden är satt i marken. I Linköping pendlar den budgeterade kostnaden mellan 15 och 25 miljarder kronor. Vad får vi för detta? 16 mil för persontåg som inte kommer att stanna där de verkligen behövs, det vill säga vid pendlarstationerna. Ostlänken kan heller inte ta godstransporter, vilket är vad Sverige, och framför allt vår livsmedelsindustri, behöver mer kapacitet för, såväl i freds- som i orostid.