loadingOstlänken blir för dyr, och det är tveksamt vad den tillför. Dessutom förstörs bra jordbruksmark, menar skribenten. Foto: Sofia Drevemo
Ostlänken blir för dyr, och det är tveksamt vad den tillför. Dessutom förstörs bra jordbruksmark, menar skribenten. Foto: Sofia Drevemo
Debatt

Ostlänken – en svårförsvarad satsning

Gabrielle Trozelli

Det vore ett sunt beslut att pausa projekt Ostlänken. Kostnaderna är så stora att pengarna enligt Trafikverkets beräkningar i stället skulle räcka till att rusta upp hela järnvägsnätet. Ostlänken kommer för all framtid att förstöra värdefull mark som producerar livsmedel, och vi är i större behov av egenproducerade livsmedel än av en Ostlänk på 16 mil som inte klarar godstrafik, skriver bonden Gabrielle Trozelli.

Jag skriver i egenskap av livsmedelsproducent och skattebetalare. Anledningen är en notis som vittnar om att Trafikverket ska sätta spaden i jorden. Ostlänken är i dag prognostiserad att kosta runt 100 miljarder kronor; detta innan själva byggstarten. Självklart kommer det att tillkomma ytterligare kostnader i ett komplext projekt som detta. Jag vill minnas att den ursprungliga prognosen var 8 miljarder kronor. För själva stationshuset med omnejd i Norrköping var den beräknade kostnaden 2,6 miljarder kronor. I dag ligger den prognosen 60 procent högre, innan spaden är satt i marken. I Linköping pendlar den budgeterade kostnaden mellan 15 och 25 miljarder kronor. Vad får vi för detta? 16 mil för persontåg som inte kommer att stanna där de verkligen behövs, det vill säga vid pendlarstationerna. Ostlänken kan heller inte ta godstransporter, vilket är vad Sverige, och framför allt vår livsmedelsindustri, behöver mer kapacitet för, såväl i freds- som i orostid.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingOstlänken blir för dyr, och det är tveksamt vad den tillför. Dessutom förstörs bra jordbruksmark, menar skribenten. Foto: Sofia Drevemo
Ostlänken blir för dyr, och det är tveksamt vad den tillför. Dessutom förstörs bra jordbruksmark, menar skribenten. Foto: Sofia Drevemo
Debatt

Ostlänken – en svårförsvarad satsning

Gabrielle Trozelli

Det vore ett sunt beslut att pausa projekt Ostlänken. Kostnaderna är så stora att pengarna enligt Trafikverkets beräkningar i stället skulle räcka till att rusta upp hela järnvägsnätet. Ostlänken kommer för all framtid att förstöra värdefull mark som producerar livsmedel, och vi är i större behov av egenproducerade livsmedel än av en Ostlänk på 16 mil som inte klarar godstrafik, skriver bonden Gabrielle Trozelli.

Jag skriver i egenskap av livsmedelsproducent och skattebetalare. Anledningen är en notis som vittnar om att Trafikverket ska sätta spaden i jorden. Ostlänken är i dag prognostiserad att kosta runt 100 miljarder kronor; detta innan själva byggstarten. Självklart kommer det att tillkomma ytterligare kostnader i ett komplext projekt som detta. Jag vill minnas att den ursprungliga prognosen var 8 miljarder kronor. För själva stationshuset med omnejd i Norrköping var den beräknade kostnaden 2,6 miljarder kronor. I dag ligger den prognosen 60 procent högre, innan spaden är satt i marken. I Linköping pendlar den budgeterade kostnaden mellan 15 och 25 miljarder kronor. Vad får vi för detta? 16 mil för persontåg som inte kommer att stanna där de verkligen behövs, det vill säga vid pendlarstationerna. Ostlänken kan heller inte ta godstransporter, vilket är vad Sverige, och framför allt vår livsmedelsindustri, behöver mer kapacitet för, såväl i freds- som i orostid.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024