När Sverige snart tar bort sin flygskatt gör Frankrike tvärtom och höjer sin. Nu från månadsskiftet har pålagan höjts med i vissa extrema fall upp till 1 000 procent. Flygtillägget är en fransk debattfackla i klimatfrågan, men har egentligen helt andra, globala rötter – från president Jacques Chiracs tid.
Liksom många andra beslut i Frankrike har flygskattefrågan försenats av vinterns nyval. Men häromveckan röstade senaten och nationalförsamlingen igenom rejäla höjningar.
Den lägsta taxan, på ekonomibiljetter inom EU, stiger från 2,63 euro till 7,40 (83 kronor). Alltså relativt små summor, men i affärsklass höjs påslagen till mellan 30 och 120 euro.
Allra tydligast blir skillnaden för privatflyget, där höjningen i vissa fall kan uppgå till 1 000 procent. Extremfallet blir en privatflygning som överstiger 550 mil, med en ny skatt på 2 100 euro, alltså 23 500 kronor.

Initiativtagarna för 20 år sedan: Brasiliens president Lula da Silva och hans dåvarande franske kollega Jaques Chirac. Arkivbild från ett toppmöte 2004. Foto: Dario Lopez-Mills/AP/TT
"Ekologisk rättvisa"
Förorenande "lyxresor" är ett uttalat mål.
– Det handlar om ekonomisk och ekologisk rättvisa, säger den ansvariga ministern Amélie de Montchalin till tidningen Le Parisien.
– Den rikaste femtedelen av befolkningen ligger bakom över hälften av kostnaderna för flyg.
Satsningen kallas till och med solidaritetsskatten. Numera tolkas den solidariteten som kopplad till klimatet, och att världens fattiga drabbas hårdast av de väderförändringar som flygets fossila bränslen bidrar till.
Chirac och Lula
Men från början var den mycket bredare, vilket antyds av ett annat smeknamn programmet har, Chirac-skatten. Det var dåvarande presidenten Jacques Chirac och hans brasilianske kollega Lula da Silva som vid ett toppmöte om bistånd i Paris 2005 föreslog ny finansiering för att hjälpa världens fattiga.
Förutom Frankrike och Brasilien anslöt sig Chile, Norge och Storbritannien som grundarländer för en internationell satsning där flygskatter skulle gå till hjälpinsatser. Totalt signalerade ett 30-tal länder att de skulle haka på, och organisationen Unitaid bildades för ändamålet.
Men sedan falnade intresset. Flera av länderna, som Norge och Storbritannien, bidrog – och bidrar fortfarande – till Unitaid, men de enda som fullföljde planen helt var Chile och Frankrike.
Tydlig koppling
20 år senare finns flygskatter i ett antal länder, däribland Sverige, som dock på Tidöregeringens initiativ avskaffas till sommaren.
Och Frankrike är det land där skatten tydligast har behållit en koppling till biståndet, även om intäkterna nu delas upp även där.
Upp till ett visst tak går pengarna till bistånd. Om det kommer in mer medel öronmärks de för grönt resande, exempelvis järnvägarna. Även för den delen finns ett tak, så drar flygskatten in riktigt mycket går överskottet till den allmänna statskassan.