loadingDen som har råd med ett eget flygplan har också råd att betala rejäl "solidaritetsskatt", menar franska regeringen. Arkivbild med parkerade privatflygplan i Las Vegas, USA. Foto: John Locher/AP/TT
Den som har råd med ett eget flygplan har också råd att betala rejäl "solidaritetsskatt", menar franska regeringen. Arkivbild med parkerade privatflygplan i Las Vegas, USA. Foto: John Locher/AP/TT
Utrikes

Ny fransk flygskatt siktar in sig på ”lyxresande”

Henrik Samuelsson/TT

När Sverige snart tar bort sin flygskatt gör Frankrike tvärtom och höjer sin. Nu från månadsskiftet har pålagan höjts med i vissa extrema fall upp till 1 000 procent. Flygtillägget är en fransk debattfackla i klimatfrågan, men har egentligen helt andra, globala rötter – från president Jacques Chiracs tid.

Liksom många andra beslut i Frankrike har flygskattefrågan försenats av vinterns nyval. Men häromveckan röstade senaten och nationalförsamlingen igenom rejäla höjningar.

Den lägsta taxan, på ekonomibiljetter inom EU, stiger från 2,63 euro till 7,40 (83 kronor). Alltså relativt små summor, men i affärsklass höjs påslagen till mellan 30 och 120 euro.

Allra tydligast blir skillnaden för privatflyget, där höjningen i vissa fall kan uppgå till 1 000 procent. Extremfallet blir en privatflygning som överstiger 550 mil, med en ny skatt på 2 100 euro, alltså 23 500 kronor.

Initiativtagarna för 20 år sedan: Brasiliens president Lula da Silva och hans dåvarande franske kollega Jaques Chirac. Arkivbild från ett toppmöte 2004. Foto: Dario Lopez-Mills/AP/TT

"Ekologisk rättvisa"

Förorenande "lyxresor" är ett uttalat mål.

– Det handlar om ekonomisk och ekologisk rättvisa, säger den ansvariga ministern Amélie de Montchalin till tidningen Le Parisien.

– Den rikaste femtedelen av befolkningen ligger bakom över hälften av kostnaderna för flyg.

Satsningen kallas till och med solidaritetsskatten. Numera tolkas den solidariteten som kopplad till klimatet, och att världens fattiga drabbas hårdast av de väderförändringar som flygets fossila bränslen bidrar till.

Chirac och Lula

Men från början var den mycket bredare, vilket antyds av ett annat smeknamn programmet har, Chirac-skatten. Det var dåvarande presidenten Jacques Chirac och hans brasilianske kollega Lula da Silva som vid ett toppmöte om bistånd i Paris 2005 föreslog ny finansiering för att hjälpa världens fattiga.

Förutom Frankrike och Brasilien anslöt sig Chile, Norge och Storbritannien som grundarländer för en internationell satsning där flygskatter skulle gå till hjälpinsatser. Totalt signalerade ett 30-tal länder att de skulle haka på, och organisationen Unitaid bildades för ändamålet.

Men sedan falnade intresset. Flera av länderna, som Norge och Storbritannien, bidrog – och bidrar fortfarande – till Unitaid, men de enda som fullföljde planen helt var Chile och Frankrike.

Tydlig koppling

20 år senare finns flygskatter i ett antal länder, däribland Sverige, som dock på Tidöregeringens initiativ avskaffas till sommaren.

Och Frankrike är det land där skatten tydligast har behållit en koppling till biståndet, även om intäkterna nu delas upp även där.

Upp till ett visst tak går pengarna till bistånd. Om det kommer in mer medel öronmärks de för grönt resande, exempelvis järnvägarna. Även för den delen finns ett tak, så drar flygskatten in riktigt mycket går överskottet till den allmänna statskassan.

Frankrikes flygskatt

Frankrike var ett av de länder som var tidigt ute med en separat skatt för att få folk att flyga mindre. Men länge var den så låg att många knappt märkte den. Ett urval av de franska taxorna från införandet för nästan 20 år sedan:

2006–2019:

Ekonomiklass inom EU: 1 euro. Långdistans: 4 euro.

Affärsklass inom EU: 10 euro. Långdistans: 40 euro.

2020–2024:

Ekonomiklass inom EU: 2,63 euro. Långdistans: 7,51 euro.

Affärsklass inom EU: 20,27 euro. Långdistans: 63,07 euro.

Nya regler i år:

Ekonomiklass inom EU: 7,40 euro. Långdistans: 40 euro.

Affärsklass inom EU: 30 euro. Långdistans: 120 euro.

För privatflyget är reglerna snårigare, med olika taxor beroende på flygplanstyp. Men de beloppen höjs nu mest av alla, till mellan 210 och 2 100 euro per resa.

Det finns dock undantagna destinationer som slipper flygskatten, bland dem Korsika i Medelhavet och andra, mer fjärran, franska territorier ute i världen.

Källor: Légifrance samt franska medier

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDen som har råd med ett eget flygplan har också råd att betala rejäl "solidaritetsskatt", menar franska regeringen. Arkivbild med parkerade privatflygplan i Las Vegas, USA. Foto: John Locher/AP/TT
Den som har råd med ett eget flygplan har också råd att betala rejäl "solidaritetsskatt", menar franska regeringen. Arkivbild med parkerade privatflygplan i Las Vegas, USA. Foto: John Locher/AP/TT
Utrikes

Ny fransk flygskatt siktar in sig på ”lyxresande”

Henrik Samuelsson/TT

När Sverige snart tar bort sin flygskatt gör Frankrike tvärtom och höjer sin. Nu från månadsskiftet har pålagan höjts med i vissa extrema fall upp till 1 000 procent. Flygtillägget är en fransk debattfackla i klimatfrågan, men har egentligen helt andra, globala rötter – från president Jacques Chiracs tid.

Liksom många andra beslut i Frankrike har flygskattefrågan försenats av vinterns nyval. Men häromveckan röstade senaten och nationalförsamlingen igenom rejäla höjningar.

Den lägsta taxan, på ekonomibiljetter inom EU, stiger från 2,63 euro till 7,40 (83 kronor). Alltså relativt små summor, men i affärsklass höjs påslagen till mellan 30 och 120 euro.

Allra tydligast blir skillnaden för privatflyget, där höjningen i vissa fall kan uppgå till 1 000 procent. Extremfallet blir en privatflygning som överstiger 550 mil, med en ny skatt på 2 100 euro, alltså 23 500 kronor.

Initiativtagarna för 20 år sedan: Brasiliens president Lula da Silva och hans dåvarande franske kollega Jaques Chirac. Arkivbild från ett toppmöte 2004. Foto: Dario Lopez-Mills/AP/TT

"Ekologisk rättvisa"

Förorenande "lyxresor" är ett uttalat mål.

– Det handlar om ekonomisk och ekologisk rättvisa, säger den ansvariga ministern Amélie de Montchalin till tidningen Le Parisien.

– Den rikaste femtedelen av befolkningen ligger bakom över hälften av kostnaderna för flyg.

Satsningen kallas till och med solidaritetsskatten. Numera tolkas den solidariteten som kopplad till klimatet, och att världens fattiga drabbas hårdast av de väderförändringar som flygets fossila bränslen bidrar till.

Chirac och Lula

Men från början var den mycket bredare, vilket antyds av ett annat smeknamn programmet har, Chirac-skatten. Det var dåvarande presidenten Jacques Chirac och hans brasilianske kollega Lula da Silva som vid ett toppmöte om bistånd i Paris 2005 föreslog ny finansiering för att hjälpa världens fattiga.

Förutom Frankrike och Brasilien anslöt sig Chile, Norge och Storbritannien som grundarländer för en internationell satsning där flygskatter skulle gå till hjälpinsatser. Totalt signalerade ett 30-tal länder att de skulle haka på, och organisationen Unitaid bildades för ändamålet.

Men sedan falnade intresset. Flera av länderna, som Norge och Storbritannien, bidrog – och bidrar fortfarande – till Unitaid, men de enda som fullföljde planen helt var Chile och Frankrike.

Tydlig koppling

20 år senare finns flygskatter i ett antal länder, däribland Sverige, som dock på Tidöregeringens initiativ avskaffas till sommaren.

Och Frankrike är det land där skatten tydligast har behållit en koppling till biståndet, även om intäkterna nu delas upp även där.

Upp till ett visst tak går pengarna till bistånd. Om det kommer in mer medel öronmärks de för grönt resande, exempelvis järnvägarna. Även för den delen finns ett tak, så drar flygskatten in riktigt mycket går överskottet till den allmänna statskassan.

Frankrikes flygskatt

Frankrike var ett av de länder som var tidigt ute med en separat skatt för att få folk att flyga mindre. Men länge var den så låg att många knappt märkte den. Ett urval av de franska taxorna från införandet för nästan 20 år sedan:

2006–2019:

Ekonomiklass inom EU: 1 euro. Långdistans: 4 euro.

Affärsklass inom EU: 10 euro. Långdistans: 40 euro.

2020–2024:

Ekonomiklass inom EU: 2,63 euro. Långdistans: 7,51 euro.

Affärsklass inom EU: 20,27 euro. Långdistans: 63,07 euro.

Nya regler i år:

Ekonomiklass inom EU: 7,40 euro. Långdistans: 40 euro.

Affärsklass inom EU: 30 euro. Långdistans: 120 euro.

För privatflyget är reglerna snårigare, med olika taxor beroende på flygplanstyp. Men de beloppen höjs nu mest av alla, till mellan 210 och 2 100 euro per resa.

Det finns dock undantagna destinationer som slipper flygskatten, bland dem Korsika i Medelhavet och andra, mer fjärran, franska territorier ute i världen.

Källor: Légifrance samt franska medier

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025