Flygbolaget SAS bildades den 1 augusti 1946 genom en unik sammanslagning av olika länders flygbolag. Tack vare att man var först med att lansera nya, attraktiva långdistansrutter hade man länge luft under vingarna. Och man fick en flygande start.
Redan månaden efter sammanslagningen, den 17 september, lyfte det första SAS-planet, en DC-4:a som hette Dan Viking, från Bromma. Ombord på det fyrmotoriga propellerplanet fanns 28 speciellt inbjudna passagerare. Färden gick via Köpenhamn, skotska Prestwick och Newfoundland innan man nådde slutdestinationen New York. Resan hade tagit drygt ett dygn.
SAS gjorde sig under 1950- och 60-talen känt som ett framåtblickande flygbolag som drev utvecklingen och satte nya linjer på världskartan. 1948 hade SAS dagliga rutter till New York, och man hade även en riktig långlinje – från Stockholm till Buenos Aires i Argentina via Köpenhamn, Genève, Lissabon, Dakar, Natal, Rio de Janeiro och Montevideo. Kanske inget för oss flygrädda som tycker att just start och landning är mindre angenäma inslag, för att uttrycka det milt. Linjenätet i Europa hade även det utvecklats med bland annat avgångar till London, Bryssel, Nice och Zürich. Under denna period var de sammanslagna företagen fortfarande ett konsortium och det var bolagets moderbolag som bedrev inrikestrafik i Sverige, Norge och Danmark. 1951 övergick man till att driva verksamheten som ett ”riktigt” företag.