loadingSAS var en gång i tiden känt för att gå i bräschen för nytänkande i flygbranschen. 1968 blev den norska SAS-piloten Turi Widerøe världens första kvinnliga pilot på ett större flygbolag. Hon flög för SAS i tio år och erhöll flera internationella hedersbetygelser, som till exempel Amelia Earhart Medal. Hennes SAS-uniform är utställd på National Air and Space Museum i Washington.    
Foto: Nationalmuseum
SAS var en gång i tiden känt för att gå i bräschen för nytänkande i flygbranschen. 1968 blev den norska SAS-piloten Turi Widerøe världens första kvinnliga pilot på ett större flygbolag. Hon flög för SAS i tio år och erhöll flera internationella hedersbetygelser, som till exempel Amelia Earhart Medal. Hennes SAS-uniform är utställd på National Air and Space Museum i Washington. Foto: Nationalmuseum
Weekend Nr 41 vecka 41 2024

Ett lyckat pilotprojekt

Redaktionen

Flygbolaget SAS bildades den 1 augusti 1946 genom en unik sammanslagning av olika länders flygbolag. Tack vare att man var först med att lansera nya, attraktiva långdistansrutter hade man länge luft under vingarna. Och man fick en flygande start.

Redan månaden efter sammanslagningen, den 17 september, lyfte det första SAS-planet, en DC-4:a som hette Dan Viking, från Bromma. Ombord på det fyrmotoriga propellerplanet fanns 28 speciellt inbjudna passagerare. Färden gick via Köpenhamn, skotska Prestwick och Newfoundland innan man nådde slutdestinationen New York. Resan hade tagit drygt ett dygn.

SAS gjorde sig under 1950- och 60-talen känt som ett framåtblickande flygbolag som drev utvecklingen och satte nya linjer på världskartan. 1948 hade SAS dagliga rutter till New York, och man hade även en riktig långlinje – från Stockholm till Buenos Aires i Argentina via Köpenhamn, Genève, Lissabon, Dakar, Natal, Rio de Janeiro och Montevideo. Kanske inget för oss flygrädda som tycker att just start och landning är mindre angenäma inslag, för att uttrycka det milt. Linjenätet i Europa hade även det utvecklats med bland annat avgångar till London, Bryssel, Nice och Zürich. Under denna period var de sammanslagna företagen fortfarande ett konsortium och det var bolagets moderbolag som bedrev inrikestrafik i Sverige, Norge och Danmark. 1951 övergick man till att driva verksamheten som ett ”riktigt” företag.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSAS var en gång i tiden känt för att gå i bräschen för nytänkande i flygbranschen. 1968 blev den norska SAS-piloten Turi Widerøe världens första kvinnliga pilot på ett större flygbolag. Hon flög för SAS i tio år och erhöll flera internationella hedersbetygelser, som till exempel Amelia Earhart Medal. Hennes SAS-uniform är utställd på National Air and Space Museum i Washington.    
Foto: Nationalmuseum
SAS var en gång i tiden känt för att gå i bräschen för nytänkande i flygbranschen. 1968 blev den norska SAS-piloten Turi Widerøe världens första kvinnliga pilot på ett större flygbolag. Hon flög för SAS i tio år och erhöll flera internationella hedersbetygelser, som till exempel Amelia Earhart Medal. Hennes SAS-uniform är utställd på National Air and Space Museum i Washington. Foto: Nationalmuseum
Weekend Nr 41 vecka 41 2024

Ett lyckat pilotprojekt

Redaktionen

Flygbolaget SAS bildades den 1 augusti 1946 genom en unik sammanslagning av olika länders flygbolag. Tack vare att man var först med att lansera nya, attraktiva långdistansrutter hade man länge luft under vingarna. Och man fick en flygande start.

Redan månaden efter sammanslagningen, den 17 september, lyfte det första SAS-planet, en DC-4:a som hette Dan Viking, från Bromma. Ombord på det fyrmotoriga propellerplanet fanns 28 speciellt inbjudna passagerare. Färden gick via Köpenhamn, skotska Prestwick och Newfoundland innan man nådde slutdestinationen New York. Resan hade tagit drygt ett dygn.

SAS gjorde sig under 1950- och 60-talen känt som ett framåtblickande flygbolag som drev utvecklingen och satte nya linjer på världskartan. 1948 hade SAS dagliga rutter till New York, och man hade även en riktig långlinje – från Stockholm till Buenos Aires i Argentina via Köpenhamn, Genève, Lissabon, Dakar, Natal, Rio de Janeiro och Montevideo. Kanske inget för oss flygrädda som tycker att just start och landning är mindre angenäma inslag, för att uttrycka det milt. Linjenätet i Europa hade även det utvecklats med bland annat avgångar till London, Bryssel, Nice och Zürich. Under denna period var de sammanslagna företagen fortfarande ett konsortium och det var bolagets moderbolag som bedrev inrikestrafik i Sverige, Norge och Danmark. 1951 övergick man till att driva verksamheten som ett ”riktigt” företag.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024