Kulturledare

När konstkritiken möter upp konstverket

Anton Carlson
loadingVårt skapande är heligt. Med kritik följer ett stort ansvar. Målning av Jessie Willcox Smith (1863–1935).
Foto: Jessie Willcox Smith
Vårt skapande är heligt. Med kritik följer ett stort ansvar. Målning av Jessie Willcox Smith (1863–1935). Foto: Jessie Willcox Smith

Varje vecka har jag glädjen att fördjupa mig i en film och minst en bok inför texterna till denna kulturbilaga. Den ständiga frågan som väcks är: Hur ska jag kunna möta detta verk? Att möta ett konstverk skiljer sig egentligen inte så mycket från det genuina mötet med en annan levande va­relse; lika mycket lyhördhet och respekt som krävs för att förstå den andre behövs för att nå fram till ett verk.

När filosofen Immanuel Kant skrev sina kritiker om förnuftet och omdömeskraften var det inte för att säga något negativt om dem, utan att kunna få klarhet i vad dessa är för något. Ursprungligen betydde kritik ungefär undersökning, i dag förknippar vi det mer med bedömning, och ofta associerat med en negativ sådan, där vi förväntas kunna ”ta kritik”.

Tar man en titt på recensionerna i de största samtida tidningarna ser man inte mycket undersökande. Sådant som hotell och restauranger förväntas vi betygsätta, där våra samlade omdömen kan avgöra en verksamhets framtid. Konsten omskrivs ofta på liknande sätt, som om det vore produkter att förbruka. En recension kommer mer att bli en konsumentupplysning än ett möte med ett verk. Kanske går det snart även att betygsätta sin dejt, om det inte redan är möjligt. Det är knappast en tillfällighet att tv-serien ”Seinfeld” sedan flera decennier är en av de mest uppskattade komedierna, eftersom den driver med hur allt har blivit konsumtionsvaror och föremål för grundlös bedömning.

Anton Carlson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kulturledare

När konstkritiken möter upp konstverket

Anton Carlson
loadingVårt skapande är heligt. Med kritik följer ett stort ansvar. Målning av Jessie Willcox Smith (1863–1935).
Foto: Jessie Willcox Smith
Vårt skapande är heligt. Med kritik följer ett stort ansvar. Målning av Jessie Willcox Smith (1863–1935). Foto: Jessie Willcox Smith

Varje vecka har jag glädjen att fördjupa mig i en film och minst en bok inför texterna till denna kulturbilaga. Den ständiga frågan som väcks är: Hur ska jag kunna möta detta verk? Att möta ett konstverk skiljer sig egentligen inte så mycket från det genuina mötet med en annan levande va­relse; lika mycket lyhördhet och respekt som krävs för att förstå den andre behövs för att nå fram till ett verk.

När filosofen Immanuel Kant skrev sina kritiker om förnuftet och omdömeskraften var det inte för att säga något negativt om dem, utan att kunna få klarhet i vad dessa är för något. Ursprungligen betydde kritik ungefär undersökning, i dag förknippar vi det mer med bedömning, och ofta associerat med en negativ sådan, där vi förväntas kunna ”ta kritik”.

Tar man en titt på recensionerna i de största samtida tidningarna ser man inte mycket undersökande. Sådant som hotell och restauranger förväntas vi betygsätta, där våra samlade omdömen kan avgöra en verksamhets framtid. Konsten omskrivs ofta på liknande sätt, som om det vore produkter att förbruka. En recension kommer mer att bli en konsumentupplysning än ett möte med ett verk. Kanske går det snart även att betygsätta sin dejt, om det inte redan är möjligt. Det är knappast en tillfällighet att tv-serien ”Seinfeld” sedan flera decennier är en av de mest uppskattade komedierna, eftersom den driver med hur allt har blivit konsumtionsvaror och föremål för grundlös bedömning.

Anton Carlson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025