Det är 30 år sedan Lars von Triers ”Riket” hade premiär. Den är framför allt ihågkommen för sin unika humor, men är också en djup skildring av försummad andlighet. Vi möter en kuslig berättelse om spöken på ett märkligt sjukhus i Köpenhamn; en serie som passar bra att se vid Halloween.
Scenen där Ernst-Hugo Järegård står på Rigshospitalets tak och skriker ”danskjävlar” har letat sig in i både det svenska och det danska kollektiva minnet. Han porträtterar den bistre svenske läkaren Stig Helmer, som med stor motvilja på grund av sina aversioner mot Danmark, arbetar på det nämnda sjukhuset. För det mesta är Helmer upptagen med att framhålla diverse hierarkier och försöka komma undan med sina flagranta misstag. Parallellt med Helmer får vi följa patienten Sigrid Drusse, som är medial och får kontakt med spökflickan Mary som inte kan få frid.
”Riket” blandar högt och lågt, den går fram och tillbaka mellan den rena farsen och allvarsam behandling av andlighet och av hur vetenskapens högmod undantränger denna dimension av verkligheten. Helmer är en given representant för vetenskapen, medan Drusse står för andligheten. Vi får också möta flera andra säregna figurer på sjukhuset, såsom ett läkarpar där kvinnan väntar barn från ett tidigare förhållande med en mystisk man.