loadingMiljöpartiets språkrör Daniel Helldén (MP) och Amanda Lind (MP) presenterar ny klimatpolitik med fokus på transporternas utsläpp, under en pressträff på måndagen. Foto: Viktoria Bank/TT
Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén (MP) och Amanda Lind (MP) presenterar ny klimatpolitik med fokus på transporternas utsläpp, under en pressträff på måndagen. Foto: Viktoria Bank/TT
Inrikes

MP vill avskaffa reduktionsplikten

TT

Reduktionsplikten har snart spelat ut sin roll, anser Miljöpartiet. I stället vill MP se ett nationellt system för utsläppsrättigheter enligt samma modell som finns för tung industri inom EU.

– Politiken måste styra mot en rättvis klimatomställning, säger MP:s språkrör Amanda Lind vid en pressträff.

MP vill se ett system där företag köper utsläppsrättigheter från 2027. Pengarna ska sedan kunna användas för att underlätta klimatomställningen, där mest ska gå till boende i landsbygd och glesbygd och hushåll med små marginaler.

– Utsläppshandel är det mest effektiva sättet att minska utsläppen, säger Amanda Lind.

— Vi är i ett absurt läge, där regeringen gynnar fossilindustrin i stället för att hjälpa svenska företag och hushåll som vill ställa om, säger språkröret Daniel Helldén.

Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en viss mängd biobränsle i bensin och diesel för att minska utsläppen.

Det ger dyrare drivmedel och MP-företrädarna pekar på att det slår hårdast mot de som inte har alternativ till fossilbilen. Trots det förespråkar de en kortsiktig höjning av reduktionsplikten, fram tills ett system med utsläppshandel är på plats.

Ett sådant system skulle ge företag kraftiga incitament att investera i det som är bra för klimatet, menar MP.

”Sist av alla inser Miljöpartiet att man inte kan bedriva klimatpolitik mot folk och ansluter sig till Liberalernas förslag om nationell utsläppshandel," skriver klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till TT.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMiljöpartiets språkrör Daniel Helldén (MP) och Amanda Lind (MP) presenterar ny klimatpolitik med fokus på transporternas utsläpp, under en pressträff på måndagen. Foto: Viktoria Bank/TT
Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén (MP) och Amanda Lind (MP) presenterar ny klimatpolitik med fokus på transporternas utsläpp, under en pressträff på måndagen. Foto: Viktoria Bank/TT
Inrikes

MP vill avskaffa reduktionsplikten

TT

Reduktionsplikten har snart spelat ut sin roll, anser Miljöpartiet. I stället vill MP se ett nationellt system för utsläppsrättigheter enligt samma modell som finns för tung industri inom EU.

– Politiken måste styra mot en rättvis klimatomställning, säger MP:s språkrör Amanda Lind vid en pressträff.

MP vill se ett system där företag köper utsläppsrättigheter från 2027. Pengarna ska sedan kunna användas för att underlätta klimatomställningen, där mest ska gå till boende i landsbygd och glesbygd och hushåll med små marginaler.

– Utsläppshandel är det mest effektiva sättet att minska utsläppen, säger Amanda Lind.

— Vi är i ett absurt läge, där regeringen gynnar fossilindustrin i stället för att hjälpa svenska företag och hushåll som vill ställa om, säger språkröret Daniel Helldén.

Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en viss mängd biobränsle i bensin och diesel för att minska utsläppen.

Det ger dyrare drivmedel och MP-företrädarna pekar på att det slår hårdast mot de som inte har alternativ till fossilbilen. Trots det förespråkar de en kortsiktig höjning av reduktionsplikten, fram tills ett system med utsläppshandel är på plats.

Ett sådant system skulle ge företag kraftiga incitament att investera i det som är bra för klimatet, menar MP.

”Sist av alla inser Miljöpartiet att man inte kan bedriva klimatpolitik mot folk och ansluter sig till Liberalernas förslag om nationell utsläppshandel," skriver klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till TT.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025