loadingKlädförsäljningen gick trögt i oktober på grund av milt väder. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Klädförsäljningen gick trögt i oktober på grund av milt väder. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Mildväder bromsar klädhandeln

Peter Wallberg/TT

Mildvädret håller tillbaka efterfrågan på varmare kläder och skor, vilket påverkar försäljningen negativt.

Det konstaterar Svensk Handel i sitt stilindex för oktober månad.

Svensk Handels vd Sofia Larsen pekar på att modehandeln är väderberoende och konstaterar i ett pressmeddelande att oktobers ovanligt höga temperaturer har bromsat försäljningen av varmare plagg och skor.

Försäljningen av kläder ökade marginellt med 0,4 procent jämfört med föregående månad, medan skoförsäljningen sjönk med 8,7 procent.

E-handeln har på klädsidan fortsatt att utvecklas bättre än handel i butik, och även skor tappar lite mindre i e-handeln. Men konsumtionen har ännu inte lyft totalt sett, trots räntesänkningar, står det i pressmeddelandet.

– Det är uppenbart att konkurrensen om kunderna är hård och vi ser tydligt att köpkraften fortsatt är svag, kommenterar Larsen.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKlädförsäljningen gick trögt i oktober på grund av milt väder. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Klädförsäljningen gick trögt i oktober på grund av milt väder. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Mildväder bromsar klädhandeln

Peter Wallberg/TT

Mildvädret håller tillbaka efterfrågan på varmare kläder och skor, vilket påverkar försäljningen negativt.

Det konstaterar Svensk Handel i sitt stilindex för oktober månad.

Svensk Handels vd Sofia Larsen pekar på att modehandeln är väderberoende och konstaterar i ett pressmeddelande att oktobers ovanligt höga temperaturer har bromsat försäljningen av varmare plagg och skor.

Försäljningen av kläder ökade marginellt med 0,4 procent jämfört med föregående månad, medan skoförsäljningen sjönk med 8,7 procent.

E-handeln har på klädsidan fortsatt att utvecklas bättre än handel i butik, och även skor tappar lite mindre i e-handeln. Men konsumtionen har ännu inte lyft totalt sett, trots räntesänkningar, står det i pressmeddelandet.

– Det är uppenbart att konkurrensen om kunderna är hård och vi ser tydligt att köpkraften fortsatt är svag, kommenterar Larsen.

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024