Microsofts nya AI-modell har tränats på hundratusentals timmars spelande. Nu kan den förutspå hur spelare interagerar med föremål och banorna.
– Det är väldigt användbar och imponerande forskning, säger AI-professorn Julian Togelius.
Microsoft har samlat in mängder med klipp från flerspelartiteln "Bleeding edge", där det som händer på skärmen har spelats in. Dessutom har spelarens knapptryckningar lagrats. Datan ligger till grund för den amerikanska teknikjättens nya AI-modell, som kallas Muse.
Muse kan simulera en sekvens ur "Bleeding edge", med alla dess regler – som fysik och gravitation, utanför själva spelet, enligt en färsk studie.

Ninja Theorys "Bleeding edge", har använts för att träna modellen. Skulle klippen läggas på rad rör det sig om sju år. Pressbild. Foto: Xbox
Försökte förstå
En del i arbetet handlade om att samla in information om vad spelutvecklare egentligen vill ha för verktyg.
– Vi försökte förstå vilken sorts innovationer de verkligen behöver för att låsa upp kreativa arbetsflöden som sätter dem i centrum, säger artikelförfattaren Katja Hofmann vid Microsoft Research.
Det som gör modellen speciell är att det går att pausa uppspelningen för att exempelvis stoppa in nya föremål eller figurer och därefter fortsätta uppspelningen som då tar hänsyn till förändringarna.

Julian Togelius vid Högskolan i Skövde. Pressbild. Foto: Högskolan i Skövde.
För spelskapare innebär det att man kan snabbt kan testa att göra små förändringar i spelet, och se hur det påverkar upplevelsen direkt.
– Det här är normalt en långsam och komplicerad process. Folk som gör spel drömmer om ett verktyg där man bara enkelt kunde gå in i spelet, fixa det och få omedelbar feedback, säger Julian Togelius, som forskar på AI och spel som gästprofessor vid Högskolan i Skövde och vid New York University Tandon.
Har brister
Modellen har en del brister. Framför allt behövs i nuläget hundratusentals spelade timmar. Det krävs alltså i princip att spelet redan är släppt och är relativt populärt för att man ska kunna bygga modeller.
Microsoft uppger att man exempelvis skulle kunna bygga nya banor med hjälp av modellen.
– Vi ser väldigt mycket fram emot möjligheterna, vart det här kan leda när det handlar om interaktiva nya upplevelser som genereras i farten av interaktiva, generativa AI-modeller, säger Hofmann.
Det är tydligt att Microsoft i studien försöker att undvika diskussionen om AI kommer att ta jobb från spelskaparna. Julian Togelius säger att han i det här fallet inte tror att någon kommer att ersättas.
– Oavsett hur mycket fascinerande verktyg man får behövs det fortfarande kreativa människor som designar, skriver och så vidare, säger han.