loadingMicrosofts nya AI-modell kan hjälpa spelskapare att snabbare testa nya idéer. Arkivbild. Foto: Casey Rodgers/AP/TT
Microsofts nya AI-modell kan hjälpa spelskapare att snabbare testa nya idéer. Arkivbild. Foto: Casey Rodgers/AP/TT
Vetenskap

Microsofts nya AI lär sig spel

Gustav Sjöholm/TT

Microsofts nya AI-modell har tränats på hundratusentals timmars spelande. Nu kan den förutspå hur spelare interagerar med föremål och banorna.

– Det är väldigt användbar och imponerande forskning, säger AI-professorn Julian Togelius.

Microsoft har samlat in mängder med klipp från flerspelartiteln "Bleeding edge", där det som händer på skärmen har spelats in. Dessutom har spelarens knapptryckningar lagrats. Datan ligger till grund för den amerikanska teknikjättens nya AI-modell, som kallas Muse.

Muse kan simulera en sekvens ur "Bleeding edge", med alla dess regler – som fysik och gravitation, utanför själva spelet, enligt en färsk studie.

Ninja Theorys "Bleeding edge", har använts för att träna modellen. Skulle klippen läggas på rad rör det sig om sju år. Pressbild. Foto: Xbox

Försökte förstå

En del i arbetet handlade om att samla in information om vad spelutvecklare egentligen vill ha för verktyg.

– Vi försökte förstå vilken sorts innovationer de verkligen behöver för att låsa upp kreativa arbetsflöden som sätter dem i centrum, säger artikelförfattaren Katja Hofmann vid Microsoft Research.

Det som gör modellen speciell är att det går att pausa uppspelningen för att exempelvis stoppa in nya föremål eller figurer och därefter fortsätta uppspelningen som då tar hänsyn till förändringarna.

Julian Togelius vid Högskolan i Skövde. Pressbild. Foto: Högskolan i Skövde.

För spelskapare innebär det att man kan snabbt kan testa att göra små förändringar i spelet, och se hur det påverkar upplevelsen direkt.

– Det här är normalt en långsam och komplicerad process. Folk som gör spel drömmer om ett verktyg där man bara enkelt kunde gå in i spelet, fixa det och få omedelbar feedback, säger Julian Togelius, som forskar på AI och spel som gästprofessor vid Högskolan i Skövde och vid New York University Tandon.

Har brister

Modellen har en del brister. Framför allt behövs i nuläget hundratusentals spelade timmar. Det krävs alltså i princip att spelet redan är släppt och är relativt populärt för att man ska kunna bygga modeller.

Microsoft uppger att man exempelvis skulle kunna bygga nya banor med hjälp av modellen.

– Vi ser väldigt mycket fram emot möjligheterna, vart det här kan leda när det handlar om interaktiva nya upplevelser som genereras i farten av interaktiva, generativa AI-modeller, säger Hofmann.

Det är tydligt att Microsoft i studien försöker att undvika diskussionen om AI kommer att ta jobb från spelskaparna. Julian Togelius säger att han i det här fallet inte tror att någon kommer att ersättas.

– Oavsett hur mycket fascinerande verktyg man får behövs det fortfarande kreativa människor som designar, skriver och så vidare, säger han.

Studien

Microsoft har skapat en AI-modell av typen "World and human action model – WHAM". Modellen kallas Muse och är en generativ AI-modell som kan återskapa ett spels utseende, knapptryckningar på handkontrollen, eller både och.

Modellen har tränats på flerspelartiteln "Bleeding edge", ett actionspel från 2020 där man kör fyra mot fyra på en arena. Bakom titeln finns Microsoftägda Ninja Theory. Spelet har inte utvecklats sedan 2021, men ska fortfarande gå att spela.

Studien publiceras i tidskriften Nature.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMicrosofts nya AI-modell kan hjälpa spelskapare att snabbare testa nya idéer. Arkivbild. Foto: Casey Rodgers/AP/TT
Microsofts nya AI-modell kan hjälpa spelskapare att snabbare testa nya idéer. Arkivbild. Foto: Casey Rodgers/AP/TT
Vetenskap

Microsofts nya AI lär sig spel

Gustav Sjöholm/TT

Microsofts nya AI-modell har tränats på hundratusentals timmars spelande. Nu kan den förutspå hur spelare interagerar med föremål och banorna.

– Det är väldigt användbar och imponerande forskning, säger AI-professorn Julian Togelius.

Microsoft har samlat in mängder med klipp från flerspelartiteln "Bleeding edge", där det som händer på skärmen har spelats in. Dessutom har spelarens knapptryckningar lagrats. Datan ligger till grund för den amerikanska teknikjättens nya AI-modell, som kallas Muse.

Muse kan simulera en sekvens ur "Bleeding edge", med alla dess regler – som fysik och gravitation, utanför själva spelet, enligt en färsk studie.

Ninja Theorys "Bleeding edge", har använts för att träna modellen. Skulle klippen läggas på rad rör det sig om sju år. Pressbild. Foto: Xbox

Försökte förstå

En del i arbetet handlade om att samla in information om vad spelutvecklare egentligen vill ha för verktyg.

– Vi försökte förstå vilken sorts innovationer de verkligen behöver för att låsa upp kreativa arbetsflöden som sätter dem i centrum, säger artikelförfattaren Katja Hofmann vid Microsoft Research.

Det som gör modellen speciell är att det går att pausa uppspelningen för att exempelvis stoppa in nya föremål eller figurer och därefter fortsätta uppspelningen som då tar hänsyn till förändringarna.

Julian Togelius vid Högskolan i Skövde. Pressbild. Foto: Högskolan i Skövde.

För spelskapare innebär det att man kan snabbt kan testa att göra små förändringar i spelet, och se hur det påverkar upplevelsen direkt.

– Det här är normalt en långsam och komplicerad process. Folk som gör spel drömmer om ett verktyg där man bara enkelt kunde gå in i spelet, fixa det och få omedelbar feedback, säger Julian Togelius, som forskar på AI och spel som gästprofessor vid Högskolan i Skövde och vid New York University Tandon.

Har brister

Modellen har en del brister. Framför allt behövs i nuläget hundratusentals spelade timmar. Det krävs alltså i princip att spelet redan är släppt och är relativt populärt för att man ska kunna bygga modeller.

Microsoft uppger att man exempelvis skulle kunna bygga nya banor med hjälp av modellen.

– Vi ser väldigt mycket fram emot möjligheterna, vart det här kan leda när det handlar om interaktiva nya upplevelser som genereras i farten av interaktiva, generativa AI-modeller, säger Hofmann.

Det är tydligt att Microsoft i studien försöker att undvika diskussionen om AI kommer att ta jobb från spelskaparna. Julian Togelius säger att han i det här fallet inte tror att någon kommer att ersättas.

– Oavsett hur mycket fascinerande verktyg man får behövs det fortfarande kreativa människor som designar, skriver och så vidare, säger han.

Studien

Microsoft har skapat en AI-modell av typen "World and human action model – WHAM". Modellen kallas Muse och är en generativ AI-modell som kan återskapa ett spels utseende, knapptryckningar på handkontrollen, eller både och.

Modellen har tränats på flerspelartiteln "Bleeding edge", ett actionspel från 2020 där man kör fyra mot fyra på en arena. Bakom titeln finns Microsoftägda Ninja Theory. Spelet har inte utvecklats sedan 2021, men ska fortfarande gå att spela.

Studien publiceras i tidskriften Nature.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025