loadingFärjan Marco Polo gick på grund nära Blekinges kust den 22 oktober 2023. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Färjan Marco Polo gick på grund nära Blekinges kust den 22 oktober 2023. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Marco Polo: Brister i säkerhetssystemet

TT

Brister i säkerhetssystemet pekas ut som en av orsakerna till färjan Marco Polos grundstötning utanför Blekinge hösten 2023.

Haverikommissionen ser brister besättningens utbildning såväl i navigationssystemen som i säkerhetsorganisationssystemet.

Det var upplagt för en olycka när TT-Lines färja Marco Polo närmade sig Stillerydshamnen i Karlshamn den 22 oktober 2023.

Gps-utrustningen var trasig och styrmannen trodde sig vara ute på öppet hav utanför Hanö. I själva verket gick färden innanför Hanö och fartyget gick på grund två gånger med tio minuters mellanrum.

En bidragande olycksorsak var att bryggbesättningen enbart förlitade sig på en navigationsmetod, skriver Statens haverikommission.

Cirka 60 000 olja läckte ut, stränderna längs Listerlandet i Blekinge kletades ner och fåglar skadades.

Marco Polos grundstötning

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen. Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund utanför Blekinge. Larmet kom klockan 06.25.

Fartyget gick först på ett grund och började läcka olja, sedan fortsatte det och gick på ett nytt grund, där det fastnade. Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet men fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades. Totalt 60 000 ton tjockolja läckte ut i havet, enligt Kustbevakningen.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Kustbevakningen har krävt rederiet på 1,2 miljoner i vattenföroreningsavgift. Detta har överklagats och blir en fråga för Stockholms tingsrätt att avgöra.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFärjan Marco Polo gick på grund nära Blekinges kust den 22 oktober 2023. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Färjan Marco Polo gick på grund nära Blekinges kust den 22 oktober 2023. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Marco Polo: Brister i säkerhetssystemet

TT

Brister i säkerhetssystemet pekas ut som en av orsakerna till färjan Marco Polos grundstötning utanför Blekinge hösten 2023.

Haverikommissionen ser brister besättningens utbildning såväl i navigationssystemen som i säkerhetsorganisationssystemet.

Det var upplagt för en olycka när TT-Lines färja Marco Polo närmade sig Stillerydshamnen i Karlshamn den 22 oktober 2023.

Gps-utrustningen var trasig och styrmannen trodde sig vara ute på öppet hav utanför Hanö. I själva verket gick färden innanför Hanö och fartyget gick på grund två gånger med tio minuters mellanrum.

En bidragande olycksorsak var att bryggbesättningen enbart förlitade sig på en navigationsmetod, skriver Statens haverikommission.

Cirka 60 000 olja läckte ut, stränderna längs Listerlandet i Blekinge kletades ner och fåglar skadades.

Marco Polos grundstötning

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen. Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund utanför Blekinge. Larmet kom klockan 06.25.

Fartyget gick först på ett grund och började läcka olja, sedan fortsatte det och gick på ett nytt grund, där det fastnade. Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet men fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades. Totalt 60 000 ton tjockolja läckte ut i havet, enligt Kustbevakningen.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Kustbevakningen har krävt rederiet på 1,2 miljoner i vattenföroreningsavgift. Detta har överklagats och blir en fråga för Stockholms tingsrätt att avgöra.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025