loadingDemonstration utanför Centralstationen i Stockholm när lokförare inom pendeltågstrafiken i Stockholm gick ut i vild strejk förra året. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Demonstration utanför Centralstationen i Stockholm när lokförare inom pendeltågstrafiken i Stockholm gick ut i vild strejk förra året. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Lokförare måste betala efter vild strejk

TT

Tio lokförare tvingas betala närmare en halv miljon kronor efter att ha deltagit i en vild strejk i fjol, rapporterar flera medier.

I april 2023 gick 105 lokförare kopplade till tågoperatören MTR ut i en så kallad vild strejk mot planerna på att göra sig av med tågvärdar på pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. Strejken, som var olovlig, lamslog trafiken i tre dagar och kostade enligt MTR stora summor.

Operatören valde i ett första steg att stämma alla 105 av de strejkande lokförarna i Arbetsdomstolen, men kom senare att rikta sitt anspråk mot endast tio av dem.

Nu har parterna kommit överens om en förlikning, som innebär att de tio lokförarna sammanlagt ska betala 475 000 kronor. I summan ingår ett belopp på 2 500 kronor per strejkande förare, samt rättegångskostnader på 450 000 kronor, enligt facktidningen Arbetsvärlden.

Trots kostnaderna ser lokföraren Nils Westberg Ahlmark förlikningen som en seger.

– Det vi vunnit i sak är att vi har satt fokus på ensambemanning inte bara i Stockholm, men i hela Sverige. Tågvärdarna är borta, men jag tror att de kan komma tillbaka i någon form framöver, säger han till P4 Stockholm.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDemonstration utanför Centralstationen i Stockholm när lokförare inom pendeltågstrafiken i Stockholm gick ut i vild strejk förra året. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Demonstration utanför Centralstationen i Stockholm när lokförare inom pendeltågstrafiken i Stockholm gick ut i vild strejk förra året. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Lokförare måste betala efter vild strejk

TT

Tio lokförare tvingas betala närmare en halv miljon kronor efter att ha deltagit i en vild strejk i fjol, rapporterar flera medier.

I april 2023 gick 105 lokförare kopplade till tågoperatören MTR ut i en så kallad vild strejk mot planerna på att göra sig av med tågvärdar på pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. Strejken, som var olovlig, lamslog trafiken i tre dagar och kostade enligt MTR stora summor.

Operatören valde i ett första steg att stämma alla 105 av de strejkande lokförarna i Arbetsdomstolen, men kom senare att rikta sitt anspråk mot endast tio av dem.

Nu har parterna kommit överens om en förlikning, som innebär att de tio lokförarna sammanlagt ska betala 475 000 kronor. I summan ingår ett belopp på 2 500 kronor per strejkande förare, samt rättegångskostnader på 450 000 kronor, enligt facktidningen Arbetsvärlden.

Trots kostnaderna ser lokföraren Nils Westberg Ahlmark förlikningen som en seger.

– Det vi vunnit i sak är att vi har satt fokus på ensambemanning inte bara i Stockholm, men i hela Sverige. Tågvärdarna är borta, men jag tror att de kan komma tillbaka i någon form framöver, säger han till P4 Stockholm.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024