Liberalerna vill att sociala medier-bolagen ska beskattas på sina svenska annons- och reklamintäkter, rapporterar Dagens Nyheter.
– Vi vet att sociala medier är ett enormt socialt, fysiskt och psykiskt problem. Det tar unga människor ner i alla möjliga mörka kaninhål. På samma sätt som man har skatt på alkohol och spel så bör man införa en skatt på sociala medier som belastar techjättarna som levererar kraftigt farliga algoritmdrivna plattformar, säger Johan Pehrson, utbildningsminister och partiledare, till tidningen.
Liberalerna ska titta vidare på hur en punktbeskattning ska kunna se ut i praktiken. Enligt Johan Pehrson kan det handla om mellan 10 och 15 procent av techbolagens svenska annons- och reklamintäkter. Han menar att skattepengarna som staten skulle få in skulle kunna användas till bland annat satsningar på psykisk ohälsa och barn- och ungdomspsykiatrin.
– Då får man medel som man kan använda för att motverka att människor tar skada eller får sina liv förstörda beroende på algoritmerna, säger Pehrson.