loadingUtbildningsminister Johan Pehrson (L) vill se en punktskatt likt den på alkohol och tobak. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Utbildningsminister Johan Pehrson (L) vill se en punktskatt likt den på alkohol och tobak. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Liberalerna vill beskatta sociala medier

TT

Liberalerna vill att sociala medier-bolagen ska beskattas på sina svenska annons- och reklamintäkter, rapporterar Dagens Nyheter.

– Vi vet att sociala medier är ett enormt socialt, fysiskt och psykiskt problem. Det tar unga människor ner i alla möjliga mörka kaninhål. På samma sätt som man har skatt på alkohol och spel så bör man införa en skatt på sociala medier som belastar techjättarna som levererar kraftigt farliga algoritmdrivna plattformar, säger Johan Pehrson, utbildningsminister och partiledare, till tidningen.

Liberalerna ska titta vidare på hur en punktbeskattning ska kunna se ut i praktiken. Enligt Johan Pehrson kan det handla om mellan 10 och 15 procent av techbolagens svenska annons- och reklamintäkter. Han menar att skattepengarna som staten skulle få in skulle kunna användas till bland annat satsningar på psykisk ohälsa och barn- och ungdomspsykiatrin.

– Då får man medel som man kan använda för att motverka att människor tar skada eller får sina liv förstörda beroende på algoritmerna, säger Pehrson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUtbildningsminister Johan Pehrson (L) vill se en punktskatt likt den på alkohol och tobak. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Utbildningsminister Johan Pehrson (L) vill se en punktskatt likt den på alkohol och tobak. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Liberalerna vill beskatta sociala medier

TT

Liberalerna vill att sociala medier-bolagen ska beskattas på sina svenska annons- och reklamintäkter, rapporterar Dagens Nyheter.

– Vi vet att sociala medier är ett enormt socialt, fysiskt och psykiskt problem. Det tar unga människor ner i alla möjliga mörka kaninhål. På samma sätt som man har skatt på alkohol och spel så bör man införa en skatt på sociala medier som belastar techjättarna som levererar kraftigt farliga algoritmdrivna plattformar, säger Johan Pehrson, utbildningsminister och partiledare, till tidningen.

Liberalerna ska titta vidare på hur en punktbeskattning ska kunna se ut i praktiken. Enligt Johan Pehrson kan det handla om mellan 10 och 15 procent av techbolagens svenska annons- och reklamintäkter. Han menar att skattepengarna som staten skulle få in skulle kunna användas till bland annat satsningar på psykisk ohälsa och barn- och ungdomspsykiatrin.

– Då får man medel som man kan använda för att motverka att människor tar skada eller får sina liv förstörda beroende på algoritmerna, säger Pehrson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024