loadingEtt flertal lastbilar bärgades på E22 i höjd med Kristianstad under fredagskvällen när snöovädret slog till i Skåne. Foto: Johan Nilsson/TT
Ett flertal lastbilar bärgades på E22 i höjd med Kristianstad under fredagskvällen när snöovädret slog till i Skåne. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Lastbilar bakom nya snökaoset på E22

Tove Christensen/TT

Lastbilar som fastnade i backar på E6 och E22 i Skåne orsakade de långa köerna under snöovädret i Skåne, enligt Trafikverket.

– Snön på marken är inte det stora problemet, säger presschefen Bengt Olsson.

Snöovädret drog in under fredagseftermiddagen och SMHI hade utfärdat en gul varning för snö i Skåne och Blekinge. Flera myndigheter hade också varnat för att ge sig ut i trafiken, för att undvika situationer som E22 förra vintern.

Lastbilar fastnade ändå i både söder- och norrgående riktning på E22 i höjd med Kristianstad, vilket ledde till att motorvägen stängdes av under kvällen fram tills midnatt. Däremot var E6 svårast och trafiken stod stundvis helt stilla, enligt Bengt Olsson.

– Där var det väldigt många lastbilar som satte sig i backarna, först utanför Helsingborg och sedan utanför Landskrona. Det tog ganska lång tid innan vi kunde få lastbilarna åt sidan och trafiken kunde flyta igen, säger han.

Flera bilister vittnar om att de fastnat i många timmar i sina bilar.

Bärga lastbilar tar tid

När ovädret slog till hade polisen ett flertal ärenden och trafikincidenter i länet. Räddningstjänsten i Kristianstad hade däremot relativt få insatser trots läget på E22 – som sköttes av polisen.

Bärga lastbilar tar ofta längre tid än personbilar då de kräver tungbärgare som är färre och svårare att få fram än vanliga bärgare. Det är under den tiden köbildningen tar form, säger Bengt Olsson.

– Det har varit halkbekämpat, det har varit plogat. Snön på marken är inte det stora problemet utan att lastbilar inte kommer uppför backen, säger han men tillägger att vädret även kan slå om snabbt och påverka väglaget.

Möten med åkeribranschen

Trafikverket hade tidigare i år för första gången möten med åkeribranschen om vad branschen kunde förvänta sig inför vintern. Bengt Olsson uppger att myndigheten haft mycket förberedelser inför vintern och ställer sig frågande till lastbilarnas fortsatta problem.

– Det var framkomligt på E6 för personbilar, på E22 var det framkomligt för personbilar, även uppför backarna. Det har något med lastbilar att göra och vad det är hade vi velat ha svar på.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt flertal lastbilar bärgades på E22 i höjd med Kristianstad under fredagskvällen när snöovädret slog till i Skåne. Foto: Johan Nilsson/TT
Ett flertal lastbilar bärgades på E22 i höjd med Kristianstad under fredagskvällen när snöovädret slog till i Skåne. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Lastbilar bakom nya snökaoset på E22

Tove Christensen/TT

Lastbilar som fastnade i backar på E6 och E22 i Skåne orsakade de långa köerna under snöovädret i Skåne, enligt Trafikverket.

– Snön på marken är inte det stora problemet, säger presschefen Bengt Olsson.

Snöovädret drog in under fredagseftermiddagen och SMHI hade utfärdat en gul varning för snö i Skåne och Blekinge. Flera myndigheter hade också varnat för att ge sig ut i trafiken, för att undvika situationer som E22 förra vintern.

Lastbilar fastnade ändå i både söder- och norrgående riktning på E22 i höjd med Kristianstad, vilket ledde till att motorvägen stängdes av under kvällen fram tills midnatt. Däremot var E6 svårast och trafiken stod stundvis helt stilla, enligt Bengt Olsson.

– Där var det väldigt många lastbilar som satte sig i backarna, först utanför Helsingborg och sedan utanför Landskrona. Det tog ganska lång tid innan vi kunde få lastbilarna åt sidan och trafiken kunde flyta igen, säger han.

Flera bilister vittnar om att de fastnat i många timmar i sina bilar.

Bärga lastbilar tar tid

När ovädret slog till hade polisen ett flertal ärenden och trafikincidenter i länet. Räddningstjänsten i Kristianstad hade däremot relativt få insatser trots läget på E22 – som sköttes av polisen.

Bärga lastbilar tar ofta längre tid än personbilar då de kräver tungbärgare som är färre och svårare att få fram än vanliga bärgare. Det är under den tiden köbildningen tar form, säger Bengt Olsson.

– Det har varit halkbekämpat, det har varit plogat. Snön på marken är inte det stora problemet utan att lastbilar inte kommer uppför backen, säger han men tillägger att vädret även kan slå om snabbt och påverka väglaget.

Möten med åkeribranschen

Trafikverket hade tidigare i år för första gången möten med åkeribranschen om vad branschen kunde förvänta sig inför vintern. Bengt Olsson uppger att myndigheten haft mycket förberedelser inför vintern och ställer sig frågande till lastbilarnas fortsatta problem.

– Det var framkomligt på E6 för personbilar, på E22 var det framkomligt för personbilar, även uppför backarna. Det har något med lastbilar att göra och vad det är hade vi velat ha svar på.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024