loadingJämställdhetsminister Paulina Brandberg (L). Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L). Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

L kräver märkning av retuscherade bilder i reklam

TT

Reklam som innehåller bilder av retuscherade kroppar bör märkas så att konsumenter tydligt ser när modeller i reklam har förskönats. Det förslår Liberalerna som kommer att driva frågan för skydda unga från ouppnåeliga skönhetsideal.

Under tisdagen presenterade jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L) förslaget som Liberalerna hoppas få igenom i regeringssamarbetet, rapporterar TV4 Nyheterna.

– Vi ser det som ett jättestort problem att mer än varannan ung tonårstjej sitter och hittar fel på sin kropp efter att ha följt influencers på sociala medier. Vi vill att det ska bli tydligare att många av bilderna som unga flickor tittar på är retuscherade, säger ministern till TV4.

I länder som Frankrike och Norge finns redan lagstiftning som kräver att influerare eller företag märker reklam som är retuscherad. I Norge kan man få böter om man bryter mot lagen och det föreslår Liberalerna att påföljden blir även i Sverige.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingJämställdhetsminister Paulina Brandberg (L). Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L). Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

L kräver märkning av retuscherade bilder i reklam

TT

Reklam som innehåller bilder av retuscherade kroppar bör märkas så att konsumenter tydligt ser när modeller i reklam har förskönats. Det förslår Liberalerna som kommer att driva frågan för skydda unga från ouppnåeliga skönhetsideal.

Under tisdagen presenterade jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L) förslaget som Liberalerna hoppas få igenom i regeringssamarbetet, rapporterar TV4 Nyheterna.

– Vi ser det som ett jättestort problem att mer än varannan ung tonårstjej sitter och hittar fel på sin kropp efter att ha följt influencers på sociala medier. Vi vill att det ska bli tydligare att många av bilderna som unga flickor tittar på är retuscherade, säger ministern till TV4.

I länder som Frankrike och Norge finns redan lagstiftning som kräver att influerare eller företag märker reklam som är retuscherad. I Norge kan man få böter om man bryter mot lagen och det föreslår Liberalerna att påföljden blir även i Sverige.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024