loadingEkonomiminister Robert Habeck. Bild från tidigare i september. Foto: Markus Schreiber/AP/TT
Ekonomiminister Robert Habeck. Bild från tidigare i september. Foto: Markus Schreiber/AP/TT
Utrikes

Krismöte om pressad bilindustri i Tyskland

Henrik Samuelsson/TT

Regeringen i Tyskland har kallat till krismöte med anledning av den allt mer pressade bilindustrin i landet. Inför mötet är dock regeringspartierna splittrade om vad som ska göras.

Ekonomiminister Robert Habeck (De gröna) har inför mötet signalerat att staten kan gå in med stöd. Mot det opponerar sig liberala FDP, som också ingår i Tysklands federala koalitionsstyre.

FDP-företrädaren Christoph Meyer medger att myndigheterna bidragit till "ineffektivitet och byråkrati" som nu tynger i första hand bjässen Volkswagen. Men, menar han enligt tyska medier :

– Huvuddelen av lösningarna måste komma från Volkswagen självt.

Det politiken kan bidra med är inte "subventioner för endast en bransch" utan "strukturella reformer som hela näringslivet kan dra nytta av", säger han.

Grunden till splittringen är olika syn på bilbranschens elektrifiering. Medan antalet elbilar fortsätter stiga kraftigt globalt rasar försäljningen just nu i Europa. De tyska jättarna klagar på myndigheternas krav på renare bilar, och varnar för att fabriker kanske måste stängas.

EU ser det också som att stora stödprogram i Kina och USA gynnar konkurrenter som Tesla och BYD, och tar i nästa vecka nya steg i en process för att införa strafftullar mot elbilar tillverkade i Kina.

Vid måndagens möte ska Robert Habeck träffa företrädare för de största tyska biltillverkarna samt branschorganisationen VDA och facket IG Metall.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEkonomiminister Robert Habeck. Bild från tidigare i september. Foto: Markus Schreiber/AP/TT
Ekonomiminister Robert Habeck. Bild från tidigare i september. Foto: Markus Schreiber/AP/TT
Utrikes

Krismöte om pressad bilindustri i Tyskland

Henrik Samuelsson/TT

Regeringen i Tyskland har kallat till krismöte med anledning av den allt mer pressade bilindustrin i landet. Inför mötet är dock regeringspartierna splittrade om vad som ska göras.

Ekonomiminister Robert Habeck (De gröna) har inför mötet signalerat att staten kan gå in med stöd. Mot det opponerar sig liberala FDP, som också ingår i Tysklands federala koalitionsstyre.

FDP-företrädaren Christoph Meyer medger att myndigheterna bidragit till "ineffektivitet och byråkrati" som nu tynger i första hand bjässen Volkswagen. Men, menar han enligt tyska medier :

– Huvuddelen av lösningarna måste komma från Volkswagen självt.

Det politiken kan bidra med är inte "subventioner för endast en bransch" utan "strukturella reformer som hela näringslivet kan dra nytta av", säger han.

Grunden till splittringen är olika syn på bilbranschens elektrifiering. Medan antalet elbilar fortsätter stiga kraftigt globalt rasar försäljningen just nu i Europa. De tyska jättarna klagar på myndigheternas krav på renare bilar, och varnar för att fabriker kanske måste stängas.

EU ser det också som att stora stödprogram i Kina och USA gynnar konkurrenter som Tesla och BYD, och tar i nästa vecka nya steg i en process för att införa strafftullar mot elbilar tillverkade i Kina.

Vid måndagens möte ska Robert Habeck träffa företrädare för de största tyska biltillverkarna samt branschorganisationen VDA och facket IG Metall.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025