Regeringen i Tyskland har kallat till krismöte med anledning av den allt mer pressade bilindustrin i landet. Inför mötet är dock regeringspartierna splittrade om vad som ska göras.
Ekonomiminister Robert Habeck (De gröna) har inför mötet signalerat att staten kan gå in med stöd. Mot det opponerar sig liberala FDP, som också ingår i Tysklands federala koalitionsstyre.
FDP-företrädaren Christoph Meyer medger att myndigheterna bidragit till "ineffektivitet och byråkrati" som nu tynger i första hand bjässen Volkswagen. Men, menar han enligt tyska medier :
– Huvuddelen av lösningarna måste komma från Volkswagen självt.
Det politiken kan bidra med är inte "subventioner för endast en bransch" utan "strukturella reformer som hela näringslivet kan dra nytta av", säger han.
Grunden till splittringen är olika syn på bilbranschens elektrifiering. Medan antalet elbilar fortsätter stiga kraftigt globalt rasar försäljningen just nu i Europa. De tyska jättarna klagar på myndigheternas krav på renare bilar, och varnar för att fabriker kanske måste stängas.
EU ser det också som att stora stödprogram i Kina och USA gynnar konkurrenter som Tesla och BYD, och tar i nästa vecka nya steg i en process för att införa strafftullar mot elbilar tillverkade i Kina.
Vid måndagens möte ska Robert Habeck träffa företrädare för de största tyska biltillverkarna samt branschorganisationen VDA och facket IG Metall.