Under februari uppgick e-handelns omsättning till 9,7 miljarder kronor. Det handlar om en minskning med 16 procent jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från branschorganisationen Svensk Handel.
Andelen som handlar på internet har nu fallit för första gången på ett år.
”Dubbelsmäll”
– Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.
– Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp. Det är tveklöst en konsekvens av det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. För många e-handelsföretag är de tuffa tiderna långt från över.
Utöver att färre e-handlade förra månaden sjönk den skattade totala snittköpesumman per konsument med sju procent. I januari rörde det sig om en nedgång på åtta procent.
Kritik mot kinesiska e-handelsjättar
Den varukategori som gick bäst i februari var apoteksprodukter, följt av kläder och skor samt skönhets- och hälsoartiklar.
Samtidigt fortsätter Svensk Handel att uppmärksamma att de kinesiska e-handelsjättarna Temu och Shein på sikt är ett hot mot svenska jobb och företag.
– Svenska e-handlare kämpar inte bara mot sviktande efterfrågan och pressade marginaler – de tvingas också konkurrera på en marknad som blir alltmer snedvriden, säger Per Ljungberg.