loadingSvenskarna håller i plånboken. I februari sjönk e-handelsomsättningen i Sverige. Foto: Memin Sito
Svenskarna håller i plånboken. I februari sjönk e-handelsomsättningen i Sverige. Foto: Memin Sito
Inrikes

E-handeln bromsade in i februari

TT

Under februari uppgick e-handelns omsättning till 9,7 miljarder kronor. Det handlar om en minskning med 16 procent jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från branschorganisationen Svensk Handel.

Andelen som handlar på internet har nu fallit för första gången på ett år.

”Dubbelsmäll”

– Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.

– Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp. Det är tveklöst en konsekvens av det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. För många e-handelsföretag är de tuffa tiderna långt från över.

Utöver att färre e-handlade förra månaden sjönk den skattade totala snittköpesumman per konsument med sju procent. I januari rörde det sig om en nedgång på åtta procent.

Kritik mot kinesiska e-handelsjättar

Den varukategori som gick bäst i februari var apoteksprodukter, följt av kläder och skor samt skönhets- och hälsoartiklar.

Samtidigt fortsätter Svensk Handel att uppmärksamma att de kinesiska e-handelsjättarna Temu och Shein på sikt är ett hot mot svenska jobb och företag.

– Svenska e-handlare kämpar inte bara mot sviktande efterfrågan och pressade marginaler – de tvingas också konkurrera på en marknad som blir alltmer snedvriden, säger Per Ljungberg.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSvenskarna håller i plånboken. I februari sjönk e-handelsomsättningen i Sverige. Foto: Memin Sito
Svenskarna håller i plånboken. I februari sjönk e-handelsomsättningen i Sverige. Foto: Memin Sito
Inrikes

E-handeln bromsade in i februari

TT

Under februari uppgick e-handelns omsättning till 9,7 miljarder kronor. Det handlar om en minskning med 16 procent jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från branschorganisationen Svensk Handel.

Andelen som handlar på internet har nu fallit för första gången på ett år.

”Dubbelsmäll”

– Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.

– Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp. Det är tveklöst en konsekvens av det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. För många e-handelsföretag är de tuffa tiderna långt från över.

Utöver att färre e-handlade förra månaden sjönk den skattade totala snittköpesumman per konsument med sju procent. I januari rörde det sig om en nedgång på åtta procent.

Kritik mot kinesiska e-handelsjättar

Den varukategori som gick bäst i februari var apoteksprodukter, följt av kläder och skor samt skönhets- och hälsoartiklar.

Samtidigt fortsätter Svensk Handel att uppmärksamma att de kinesiska e-handelsjättarna Temu och Shein på sikt är ett hot mot svenska jobb och företag.

– Svenska e-handlare kämpar inte bara mot sviktande efterfrågan och pressade marginaler – de tvingas också konkurrera på en marknad som blir alltmer snedvriden, säger Per Ljungberg.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025