loadingEn 19-årig förare som var påverkad av lustgas tuppade av och kraschade med bilen. Nu döms han för grovt rattfylleri. Arkivbild från annan olycksplats. Foto: Johan Nilsson/TT
En 19-årig förare som var påverkad av lustgas tuppade av och kraschade med bilen. Nu döms han för grovt rattfylleri. Arkivbild från annan olycksplats. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Körde i lustgasrus – döms för grovt rattfylleri

TT

Under bilfärden mot Malmö inhalerade den 19-årige föraren och hans passagerare lustgas. Det slutade med att han tuppade av och i hög fart kraschade med bilen. Nu döms han för grovt rattfylleri, vilket är unikt enligt Motormännens helnykterhetsförbund (MHF).

– Vid de få domar som finns har åtalet ogillats eller så har det setts som rattfylla av normalgraden, säger MHF:s vd Tomas Jonsson till Sydsvenskan.

Enligt lag kan man dömas för rattfylleri om man är så påverkad av alkohol eller "annat medel" att man inte kan framföra sitt fordon på ett betryggande sätt.

Men polisen saknar instrument för att mäta påverkan av lustgas – vilket innebär att få personer som kört påverkade av lustgas kunnat dömas för rattfylleri. I det här fallet har föraren själv berättat att intaget av lustgas påverkat körningen, konstaterar domaren i målet.

19-åringen döms till skyddstillsyn och 40 timmars samhällstjänst. Ingen blev allvarligt skadad i olyckan.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn 19-årig förare som var påverkad av lustgas tuppade av och kraschade med bilen. Nu döms han för grovt rattfylleri. Arkivbild från annan olycksplats. Foto: Johan Nilsson/TT
En 19-årig förare som var påverkad av lustgas tuppade av och kraschade med bilen. Nu döms han för grovt rattfylleri. Arkivbild från annan olycksplats. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Körde i lustgasrus – döms för grovt rattfylleri

TT

Under bilfärden mot Malmö inhalerade den 19-årige föraren och hans passagerare lustgas. Det slutade med att han tuppade av och i hög fart kraschade med bilen. Nu döms han för grovt rattfylleri, vilket är unikt enligt Motormännens helnykterhetsförbund (MHF).

– Vid de få domar som finns har åtalet ogillats eller så har det setts som rattfylla av normalgraden, säger MHF:s vd Tomas Jonsson till Sydsvenskan.

Enligt lag kan man dömas för rattfylleri om man är så påverkad av alkohol eller "annat medel" att man inte kan framföra sitt fordon på ett betryggande sätt.

Men polisen saknar instrument för att mäta påverkan av lustgas – vilket innebär att få personer som kört påverkade av lustgas kunnat dömas för rattfylleri. I det här fallet har föraren själv berättat att intaget av lustgas påverkat körningen, konstaterar domaren i målet.

19-åringen döms till skyddstillsyn och 40 timmars samhällstjänst. Ingen blev allvarligt skadad i olyckan.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024