loadingKöpenhamns officiella turistbyrå, Wonderful Copenhagen, har lanserat ett initiativ som ger förmåner till turister som väljer cykel istället för bil. Arkivbild. Foto: Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau
Köpenhamns officiella turistbyrå, Wonderful Copenhagen, har lanserat ett initiativ som ger förmåner till turister som väljer cykel istället för bil. Arkivbild. Foto: Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau
Utrikes

Köpenhamn gör tvärtom – belönar turister

Cornelia Mikaelsson / TT

Flera semesterorter i Europa har infört strikta regler för att slippa odrägliga turister. Köpenhamn gör tvärtom och belönar besökare som visar respekt för stadens miljö.

En gratis lunch, en drink, inträde till museum och en kajaktur. Det är några förmåner turister kan åtnjuta när de semestrar i Danmarks huvudstad fram till den 11 augusti.

Men först krävs det att man antingen väljer miljövänliga alternativ eller bidrar genom arbete. Det kan handla om allt från att cykla i stället för att köra bil till att plocka upp skräp från kanalen under en kajaktur.

"Vi vill skapa meningsfulla upplevelser genom att omvandla gröna val till en valuta som man kan använda till kulturella upplevelser", skriver Mikkel Aarøe-Hansen från Köpenhamns officiella turistbyrå i ett mejl till TT.

Protesterande lokalinvånare

Det går stick i stäv med hur turister bemöts på andra populära resmål i Europa. I flera städer har invånare protesterat mot turister som de anser dricker för mycket, skränar och skräpar ner.

Kritiken har bland annat resulterat i striktare alkoholregler, inträdesavgifter och förbud mot att gå omkring i badkläder på andra platser än stranden.

Att göra som Köpenhamn och motivera turister med morot i stället för piska är inte unikt, enligt Robert Pettersson, forskare inom turism vid Mittuniversitet.

– Jag har inte hört om något som liknar det som Köpenhamn gör, men ett exempel är Färöarna som bjudit in turister till att arbeta med restaurering av slitna vandringsleder samtidigt som de upplever naturen, säger han.

– Information har en begränsad påverkan på oss när vi gör våra val. I stället kan man knuffa någon i önskad riktning. Det kan handla om någon form av belöning, men kan även ske med lagstiftning och förbud.

Extremväder kan motivera

Belöningar kan räcka för att locka en viss målgrupp eftersom det har blivit allt mer populärt att resa hållbart, säger Robert Pettersson.

– Under sommaren blir vi också påminda om extremväder och värmeböljor, vilket kan motivera några att ändra sina val, säger han.

– En generell trend är också att fler företag arbetar med kundinvolvering där kunder är med och bidrar. Det kan handla om volontärarbete på festivaler där man får gratis inträde, vilket skapar ett mervärde.

Intresset för kampanjen i Köpenhamn, som började den 15 juli, har redan varit stort. Redan den första veckan hade till exempel över 500 turister anmält sig till diverse rengöringsprogram i staden.

"Målet är att inspirera så många som möjligt och förhoppningsvis uppmuntra andra resmål att införa liknande program", skriver Mikkel Aarøe-Hansen.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKöpenhamns officiella turistbyrå, Wonderful Copenhagen, har lanserat ett initiativ som ger förmåner till turister som väljer cykel istället för bil. Arkivbild. Foto: Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau
Köpenhamns officiella turistbyrå, Wonderful Copenhagen, har lanserat ett initiativ som ger förmåner till turister som väljer cykel istället för bil. Arkivbild. Foto: Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau
Utrikes

Köpenhamn gör tvärtom – belönar turister

Cornelia Mikaelsson / TT

Flera semesterorter i Europa har infört strikta regler för att slippa odrägliga turister. Köpenhamn gör tvärtom och belönar besökare som visar respekt för stadens miljö.

En gratis lunch, en drink, inträde till museum och en kajaktur. Det är några förmåner turister kan åtnjuta när de semestrar i Danmarks huvudstad fram till den 11 augusti.

Men först krävs det att man antingen väljer miljövänliga alternativ eller bidrar genom arbete. Det kan handla om allt från att cykla i stället för att köra bil till att plocka upp skräp från kanalen under en kajaktur.

"Vi vill skapa meningsfulla upplevelser genom att omvandla gröna val till en valuta som man kan använda till kulturella upplevelser", skriver Mikkel Aarøe-Hansen från Köpenhamns officiella turistbyrå i ett mejl till TT.

Protesterande lokalinvånare

Det går stick i stäv med hur turister bemöts på andra populära resmål i Europa. I flera städer har invånare protesterat mot turister som de anser dricker för mycket, skränar och skräpar ner.

Kritiken har bland annat resulterat i striktare alkoholregler, inträdesavgifter och förbud mot att gå omkring i badkläder på andra platser än stranden.

Att göra som Köpenhamn och motivera turister med morot i stället för piska är inte unikt, enligt Robert Pettersson, forskare inom turism vid Mittuniversitet.

– Jag har inte hört om något som liknar det som Köpenhamn gör, men ett exempel är Färöarna som bjudit in turister till att arbeta med restaurering av slitna vandringsleder samtidigt som de upplever naturen, säger han.

– Information har en begränsad påverkan på oss när vi gör våra val. I stället kan man knuffa någon i önskad riktning. Det kan handla om någon form av belöning, men kan även ske med lagstiftning och förbud.

Extremväder kan motivera

Belöningar kan räcka för att locka en viss målgrupp eftersom det har blivit allt mer populärt att resa hållbart, säger Robert Pettersson.

– Under sommaren blir vi också påminda om extremväder och värmeböljor, vilket kan motivera några att ändra sina val, säger han.

– En generell trend är också att fler företag arbetar med kundinvolvering där kunder är med och bidrar. Det kan handla om volontärarbete på festivaler där man får gratis inträde, vilket skapar ett mervärde.

Intresset för kampanjen i Köpenhamn, som började den 15 juli, har redan varit stort. Redan den första veckan hade till exempel över 500 turister anmält sig till diverse rengöringsprogram i staden.

"Målet är att inspirera så många som möjligt och förhoppningsvis uppmuntra andra resmål att införa liknande program", skriver Mikkel Aarøe-Hansen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024