loadingDavid Lynch poserar med Guldlejonet vid filmfestivalen i Venedig 2006, inför visningen av ”Inland Empire”. Även mörk och komplex konst kan kommunicera över gränser.
Foto: Filippo MonteforteAFP via Getty Images
David Lynch poserar med Guldlejonet vid filmfestivalen i Venedig 2006, inför visningen av ”Inland Empire”. Även mörk och komplex konst kan kommunicera över gränser. Foto: Filippo MonteforteAFP via Getty Images
Ledare

Konsten är ett språk bortom språket

Aron Lamm

I förra numret skrev Anton Carlson en exposé över David Lynch, min nu levande favorit­filmskapare. Som av en händelse visade Cinemateket i Stockholm hans senaste (och troligen sista) långfilm, ”Inland Empire” (2006) samma vecka som artikeln skrevs, och jag bestämde mig för att se den på stor duk. Jag hade bara sett den en gång tidigare, när den kom ut.

”Inland Empire” får nog betraktas som Lynchs mest svårtillgängliga och mörka, men kanske även mest andliga verk. Den är tre timmar lång, men känns faktiskt betydligt längre, och den är lite av en gradvis nedstigning i helvetet. Lynch tar sitt intuitiva, associativa berättande längre än i någon annan av sina långfilmer, som samtliga (möjligen med undantag för debuten ”Eraser­head”) har mer av konventionellt begriplig handling än ”Inland Empire”. Det abstrakta pussel av tid, rum, dimensioner och identiteter som präglar många av hans filmer har här fler bitar än någonsin, och få lär kunna lägga det enkelt första gången man ser filmen.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDavid Lynch poserar med Guldlejonet vid filmfestivalen i Venedig 2006, inför visningen av ”Inland Empire”. Även mörk och komplex konst kan kommunicera över gränser.
Foto: Filippo MonteforteAFP via Getty Images
David Lynch poserar med Guldlejonet vid filmfestivalen i Venedig 2006, inför visningen av ”Inland Empire”. Även mörk och komplex konst kan kommunicera över gränser. Foto: Filippo MonteforteAFP via Getty Images
Ledare

Konsten är ett språk bortom språket

Aron Lamm

I förra numret skrev Anton Carlson en exposé över David Lynch, min nu levande favorit­filmskapare. Som av en händelse visade Cinemateket i Stockholm hans senaste (och troligen sista) långfilm, ”Inland Empire” (2006) samma vecka som artikeln skrevs, och jag bestämde mig för att se den på stor duk. Jag hade bara sett den en gång tidigare, när den kom ut.

”Inland Empire” får nog betraktas som Lynchs mest svårtillgängliga och mörka, men kanske även mest andliga verk. Den är tre timmar lång, men känns faktiskt betydligt längre, och den är lite av en gradvis nedstigning i helvetet. Lynch tar sitt intuitiva, associativa berättande längre än i någon annan av sina långfilmer, som samtliga (möjligen med undantag för debuten ”Eraser­head”) har mer av konventionellt begriplig handling än ”Inland Empire”. Det abstrakta pussel av tid, rum, dimensioner och identiteter som präglar många av hans filmer har här fler bitar än någonsin, och få lär kunna lägga det enkelt första gången man ser filmen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024