I Storbritannien finns ett uttryck,”God help us if there's a war”, som gärna har använts av den äldre generationen för att uttrycka missnöje med ungdomen och olika moderna fenomen. Kanske har dock en och annan svensk tänkt liknande tankar efter självaste Försvarsmaktens senaste reklamkampanjer.
Nu ska man inte döma en myndighet, företag eller samhällsinstans utifrån dess kommunikationsavdelning. Det finns en stor likformighet i den branschen, där de flesta lägger varierande mängd krut på att visa att man följer de senaste officiellt sanktionerade ideologiska trenderna. Kampanjerna handlar förhoppningsvis mer om vad någon strateg tror kan göra FM ”attraktiv som arbetsgivare”, och om att bocka av alla de obligatoriska punkterna, än en rättvisande återspegling av dess verksamhet.
Ändå är det anmärkningsvärt hur långt just FM gått på senare år för att inte bara framstå som fullt ut värdegrundscertifierad, utan även kommunicera ett minst sagt besynnerligt fokus. Ser man bara till den externa kommunikationen väcks faktiskt frågan om FM ens vet vad man är, och vad man håller på med längre.