loadingIllustration: Jens Almroth
Illustration: Jens Almroth
Ledare

Kommunikation i kontrast till verkligheten

Epoch Times ledarredaktion

I Storbritannien finns ett uttryck,”God help us if there's a war”, som gärna har använts av den äldre generationen för att uttrycka missnöje med ungdomen och olika moderna fenomen. Kanske har dock en och annan svensk tänkt liknande tankar efter självaste Försvarsmaktens senaste reklamkampanjer.

Nu ska man inte döma en myndighet, företag eller samhällsinstans utifrån dess kommunikationsavdelning. Det finns en stor likformighet i den branschen, där de flesta lägger varierande mängd krut på att visa att man följer de senaste officiellt sanktionerade ideologiska trenderna. Kampanjerna handlar förhoppningsvis mer om vad någon strateg tror kan göra FM ”attraktiv som arbetsgivare”, och om att bocka av alla de obligatoriska punkterna, än en rättvisande återspegling av dess verksamhet.

Ändå är det anmärkningsvärt hur långt just FM gått på senare år för att inte bara framstå som fullt ut värdegrundscertifierad, utan även kommunicera ett minst sagt besynnerligt fokus. Ser man bara till den externa kommunikationen väcks faktiskt frågan om FM ens vet vad man är, och vad man håller på med längre.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIllustration: Jens Almroth
Illustration: Jens Almroth
Ledare

Kommunikation i kontrast till verkligheten

Epoch Times ledarredaktion

I Storbritannien finns ett uttryck,”God help us if there's a war”, som gärna har använts av den äldre generationen för att uttrycka missnöje med ungdomen och olika moderna fenomen. Kanske har dock en och annan svensk tänkt liknande tankar efter självaste Försvarsmaktens senaste reklamkampanjer.

Nu ska man inte döma en myndighet, företag eller samhällsinstans utifrån dess kommunikationsavdelning. Det finns en stor likformighet i den branschen, där de flesta lägger varierande mängd krut på att visa att man följer de senaste officiellt sanktionerade ideologiska trenderna. Kampanjerna handlar förhoppningsvis mer om vad någon strateg tror kan göra FM ”attraktiv som arbetsgivare”, och om att bocka av alla de obligatoriska punkterna, än en rättvisande återspegling av dess verksamhet.

Ändå är det anmärkningsvärt hur långt just FM gått på senare år för att inte bara framstå som fullt ut värdegrundscertifierad, utan även kommunicera ett minst sagt besynnerligt fokus. Ser man bara till den externa kommunikationen väcks faktiskt frågan om FM ens vet vad man är, och vad man håller på med längre.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024