loadingHandlarna som är verksamma på e-handelssajten Temu anser att företagets policy är ohållbar och vill lämna sajten.
Foto: Justin Sullivan/Getty Images
Handlarna som är verksamma på e-handelssajten Temu anser att företagets policy är ohållbar och vill lämna sajten. Foto: Justin Sullivan/Getty Images
Utrikes

Kinesiska företag lämnar Temu

Grace Hsing, Sean Tseng

Kinesiska e-handlare som är verksamma på Temu, den kinesiska e-handelsjätten Pinduoduos internationella plattform, är besvikna på sajtens policy. Många vill därför flytta sin verksamhet och i stället sälja via Amazon.

Handlarna som säljer sina varor via Temu beskriver påföljder som gör det näst intill omöjligt att bedriva affärsverksamhet. Bland annat utfärdas ”böter”, som kan vara upp till fem gånger värdet, när ett köp returneras. Betalningar hålls inne när kunder lämnar in klagomål eller begär återbetalning av varor som redan skickats. På grund av de orimliga kostnaderna för internationell returfrakt låter Temu kunderna behålla varorna trots att de fått pengarna tillbaka. Säljarna får ingen kompensation.

I slutet av juli samlades hundratals handlare på Pinduoduos kontor i Guangzhou för att protestera mot de höga böterna och avsaknaden av fungerande metoder för att lösa tvister. Det slutade med att polisen övertalade dem att lämna platsen trots att de inte hade fått träffa Temus chefer.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHandlarna som är verksamma på e-handelssajten Temu anser att företagets policy är ohållbar och vill lämna sajten.
Foto: Justin Sullivan/Getty Images
Handlarna som är verksamma på e-handelssajten Temu anser att företagets policy är ohållbar och vill lämna sajten. Foto: Justin Sullivan/Getty Images
Utrikes

Kinesiska företag lämnar Temu

Grace Hsing, Sean Tseng

Kinesiska e-handlare som är verksamma på Temu, den kinesiska e-handelsjätten Pinduoduos internationella plattform, är besvikna på sajtens policy. Många vill därför flytta sin verksamhet och i stället sälja via Amazon.

Handlarna som säljer sina varor via Temu beskriver påföljder som gör det näst intill omöjligt att bedriva affärsverksamhet. Bland annat utfärdas ”böter”, som kan vara upp till fem gånger värdet, när ett köp returneras. Betalningar hålls inne när kunder lämnar in klagomål eller begär återbetalning av varor som redan skickats. På grund av de orimliga kostnaderna för internationell returfrakt låter Temu kunderna behålla varorna trots att de fått pengarna tillbaka. Säljarna får ingen kompensation.

I slutet av juli samlades hundratals handlare på Pinduoduos kontor i Guangzhou för att protestera mot de höga böterna och avsaknaden av fungerande metoder för att lösa tvister. Det slutade med att polisen övertalade dem att lämna platsen trots att de inte hade fått träffa Temus chefer.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024