Kinesiska e-handlare som är verksamma på Temu, den kinesiska e-handelsjätten Pinduoduos internationella plattform, är besvikna på sajtens policy. Många vill därför flytta sin verksamhet och i stället sälja via Amazon.
Handlarna som säljer sina varor via Temu beskriver påföljder som gör det näst intill omöjligt att bedriva affärsverksamhet. Bland annat utfärdas ”böter”, som kan vara upp till fem gånger värdet, när ett köp returneras. Betalningar hålls inne när kunder lämnar in klagomål eller begär återbetalning av varor som redan skickats. På grund av de orimliga kostnaderna för internationell returfrakt låter Temu kunderna behålla varorna trots att de fått pengarna tillbaka. Säljarna får ingen kompensation.
I slutet av juli samlades hundratals handlare på Pinduoduos kontor i Guangzhou för att protestera mot de höga böterna och avsaknaden av fungerande metoder för att lösa tvister. Det slutade med att polisen övertalade dem att lämna platsen trots att de inte hade fått träffa Temus chefer.