Kinas och Pakistans ekonomiska samarbetsplaner eldar på en konflikt i provinsen Baluchistan i Pakistan. Militanta separatister och talibaner kommer knappast att bara se på medan Kina bygger vägar, järnvägar och oljeledningar genom regionen.
Pakistan kan vara på väg att förbereda sig ”för att sätta igång en massiv militäroperation i Baluchistan”, enligt en analys från underrättelseföretaget IHS Jane’s. Pakistans premiärminister Nawaz Sharif höll en konferens för alla landets partier 1 juni i Quetta, Baluchistans största stad, med målet att bygga ”konsensus över alla politiska skiljelinjer”.
Den militära insats som tros vara under uppseglande kommer att lägga grunden till den kinesiska regimens ”ekonomiska korridor” med Pakistan, som kallas CPEC, men även har refererats till som ”den nya Sidenvägen”. CPEC kommer att gå från Xinjiangprovinsen i nordvästra Kina till hamnen i Gwadar i sydvästra Baluchistan.
Det planerade bygget må se bra ut på papperet, men det kommer att bli en annan sak att faktiskt genomföra det. I centrala och södra Baluchistan finns separatistiska grupper som Baluchiska befrielsearmén, som enligt IHS Jane’s tidigare har kidnappat och dödat utlänningar, ”särskilt kineser” för att utmana Pakistans utvecklingsplaner för regionen.
I Baluchistan finns även olika våldsamma islamistiska och sekteristiska grupper, bland annat fraktioner av de pakistanska talibanerna, enligt IHS Jane’s. Dessutom finns det gott om organiserade brottsliga nätverk i området, som smugglar vapen, droger och diesel.
Ny paramilitär styrka
Kina kommer att behöva se till att dessa grupper oskadliggörs om CPEC ska bli verklighet, men om liknande försök av USA att stoppa våldet i Irak och Afghanistan ger någon fingervisning, riskerar det att bli mycket svårt. Den kinesiska regimen har därför bett Pakistan att upprätta en helt ny paramilitär styrka för att skydda CPEC. Pakistans regering har gått med på att lägga 250 miljoner dollar på att bygga upp den här nya säkerhetsstyrkan, som ska vara tränad och redo för operationer inom tre till fem år.
Sammanlagt tros projektet ta mellan 15 och 20 år, där den initiala fasen då man bygger infrastruktur för transport förväntas ta mellan tre och fem år.
IHS Jane’s skriver i rapporten att det är osannolikt att kinesiska arbetare kommer att dyka upp förrän efter den första byggfasen är klar. ”Om Pakistans regering vid den tidpunkten ännu inte har lyckats kontrollera eller oskadliggöra den militanta aktiviteten i provinsen kommer den att utgöra en ökad risk för kinesiska tillgångar och individer”, skriver man.