loadingKina vill förhandla bort EU:s nya tullar på kinesiska elbilar. Arkivbild Foto: Tatan Syuflana/AP/TT
Kina vill förhandla bort EU:s nya tullar på kinesiska elbilar. Arkivbild Foto: Tatan Syuflana/AP/TT
Utrikes

Kina vill fortsätta förhandla biltullar

TT

Kinas handelsdepartement uppger att man vill fortsätta förhandla med EU om tullar på kinesiska elbilar på upp till 35 procent, som infördes förra veckan.

Än så länge finns ingen uppgörelse på plats, enligt departementet, som uppmanar EU att skicka en teknisk delegation till Kina för att ta förhandlingarna vidare.

Beskedet kommer sedan Kinas premiärminister Li Qiang träffat Europeiska rådets ordförande Charles Michel på ett möte i Laos i veckan.

EU har motiverat tullarna på kinesiska elbilar med att Kina subventionerar sina överdimensionerade biltillverkare, vilket gör att de får konkurrensfördelar gentemot europeiska biltillverkare.

Kina har hotat EU med att svara med motåtgärder riktade mot europeiska varor, som jordbruksprodukter och tunga lastbilar.

Kinesiska bilmärken står i dagsläget för cirka 8 procent av den europeiska elbilsmarknaden.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKina vill förhandla bort EU:s nya tullar på kinesiska elbilar. Arkivbild Foto: Tatan Syuflana/AP/TT
Kina vill förhandla bort EU:s nya tullar på kinesiska elbilar. Arkivbild Foto: Tatan Syuflana/AP/TT
Utrikes

Kina vill fortsätta förhandla biltullar

TT

Kinas handelsdepartement uppger att man vill fortsätta förhandla med EU om tullar på kinesiska elbilar på upp till 35 procent, som infördes förra veckan.

Än så länge finns ingen uppgörelse på plats, enligt departementet, som uppmanar EU att skicka en teknisk delegation till Kina för att ta förhandlingarna vidare.

Beskedet kommer sedan Kinas premiärminister Li Qiang träffat Europeiska rådets ordförande Charles Michel på ett möte i Laos i veckan.

EU har motiverat tullarna på kinesiska elbilar med att Kina subventionerar sina överdimensionerade biltillverkare, vilket gör att de får konkurrensfördelar gentemot europeiska biltillverkare.

Kina har hotat EU med att svara med motåtgärder riktade mot europeiska varor, som jordbruksprodukter och tunga lastbilar.

Kinesiska bilmärken står i dagsläget för cirka 8 procent av den europeiska elbilsmarknaden.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024