Polisen bekräftar att man är intresserad av det kinesiska fartyg som övervakas av den danska flottan. Kina säger sig inte vara medvetet om att skadorna kan kopplas till fartyget.
Två datakablar i Östersjön har på kort tid gått av eller skadats. Det rör sig om en kabel mellan Finland och Tyskland och en mellan Sverige och Litauen. Flera länder misstänker sabotage och har inlett utredningar.
Danska flottan följer sedan två dagar det kinesiska fartyget Yi Peng 3 som passerat nära kablarna. Enligt danska forskare vid Forsvarsakademiet har fartyget legat i rysk hamn. På onsdagen ligger det i Kattegatt, visar söksidan Vesselfinder.
– Det vi har fått till oss är att det har stannat på helt eget bevåg, säger Per Engström, kommenderingschef vid Nationella operativa avdelningen (Noa).
Lin Jian, talesperson för Kinas utrikesdepartementet, säger att landet inte har någon kännedom om att skadorna på datakablarna kan kopplas till det kinesiska fartyget, rapporterar norska nyhetsbyrån NTB med hänvisning till brittiska Financial Times.
– Kina har alltid uppfyllt sina skyldigheter och kräver att landets fartyg strikt följer sjölagstiftningen, säger Lin Jian och tillägger att Kina lägger stor vikt vid att skydda infrastruktur under vattnet.
Passerade kablarna
Svensk polis och åklagare har tidigare meddelat att de är intresserade av ett fartyg utanför svenskt vatten som har passerat kablarna. Enligt Engström handlar det om det kinesiska fartyget.
– Det har passerat kablarna, men vi kan inte knyta det till platserna där kablarna gått sönder.
Utredningen är ett tidigt skede och man har fortsatt inte skapat sig en bild av vad som har hänt med kablarna.
– Vi försöker att få fram uppgifter så snart som möjligt och framför allt ta reda på om det är av oaktsamhet eller avsiktligt, säger Engström.
En representant för Kinas utrikesdepartementet förnekar att skadorna på datakablarna skulle ha med det kinesiska fartyget att göra, rapporterar norska nyhetsbyrån NTB med hänvisning till brittiska Financial Times.
Fler fartyg intressanta
Enligt Engström kan svenska myndigheter inte gå ombord på det kinesiska fartyget eftersom det ligger i danskt vatten.
– Vi har inte jurisdiktion att göra ingrepp på danskt territorium. Vi kan inte göra det på internationellt vatten heller. Svensk lag gäller på svenskt vatten, säger han och tillägger att de kan begära rättshjälp från Danmark.
– Men det har vi inte gjort ännu. Vi kanske kommer att göra det.
Även andra fartyg som passerat kablarna är intressanta.
– Vissa fartyg har passerat de här kablarna vid vissa tidpunkter. Sedan kan vi inte peka ut just det där specifika fartyget (Yi Peng 3), men det ingår i antalet fartyg som har gått över de här bitarna. Att Danmark bevakar det här fartyget är inget vi har begärt.