loadingBergochdalbanan Jetline ska monteras ned efter förra sommarens dödsolycka. Foto: Pontus Lundahl/TT
Bergochdalbanan Jetline ska monteras ned efter förra sommarens dödsolycka. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Ingen erkänner brott efter Gröna Lund-olyckan

Marc Skogelin/TT

En kvinna dog och flera andra skadades i bergochdalbaneolyckan på Gröna Lund förra året. Gröna Lund och två andra företag misstänks för allvarliga brott. Alla tre har nu meddelat att de förnekar brott.

– Alla företagen nekar, säger förundersökningsledare Christer B Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.

Misstankarna gäller grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.

"Vi anser inte att det har begåtts något brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför nekar vi till anklagelserna", säger nöjesparkens advokat Jonas Tamm i en kommentar.

Om företagen åtalas och döms kan de åläggas företagsbot. Ingen fysisk person har delgivits misstanke.

Bärarm knäcktes

Olyckan inträffade i juni förra året, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur när en bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcktes.

Tre av passagerarna föll ur vagnarna vid olyckan, en kvinna i 30-årsåldern skadades så svårt att hon avled. Nio andra personer skadades.

Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes till ett annat bolag 2019, bristfällig. Även parkens kontroller var otillräckliga, enligt haverikommissionen.

Har vidtagit åtgärder

SHK pekade även på brister i tillverkningen av bärarmen som en bidragande orsak till olyckan. Företaget som utförde det arbetet misstänks också för brott. Det tredje företag som delgetts misstanke är det bolag som fick i uppdrag av Gröna Lund att tillverka bärarmen, och som sedan lade ut arbetet på entreprenad utan parkens vetskap.

Gröna Lund har uppgett att man kommer genomföra samtliga av haverikommissionens rekommendationer, och att man har vidtagit åtgärder för att något liknande inte ska kunna hända igen.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBergochdalbanan Jetline ska monteras ned efter förra sommarens dödsolycka. Foto: Pontus Lundahl/TT
Bergochdalbanan Jetline ska monteras ned efter förra sommarens dödsolycka. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Ingen erkänner brott efter Gröna Lund-olyckan

Marc Skogelin/TT

En kvinna dog och flera andra skadades i bergochdalbaneolyckan på Gröna Lund förra året. Gröna Lund och två andra företag misstänks för allvarliga brott. Alla tre har nu meddelat att de förnekar brott.

– Alla företagen nekar, säger förundersökningsledare Christer B Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.

Misstankarna gäller grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.

"Vi anser inte att det har begåtts något brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför nekar vi till anklagelserna", säger nöjesparkens advokat Jonas Tamm i en kommentar.

Om företagen åtalas och döms kan de åläggas företagsbot. Ingen fysisk person har delgivits misstanke.

Bärarm knäcktes

Olyckan inträffade i juni förra året, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur när en bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcktes.

Tre av passagerarna föll ur vagnarna vid olyckan, en kvinna i 30-årsåldern skadades så svårt att hon avled. Nio andra personer skadades.

Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes till ett annat bolag 2019, bristfällig. Även parkens kontroller var otillräckliga, enligt haverikommissionen.

Har vidtagit åtgärder

SHK pekade även på brister i tillverkningen av bärarmen som en bidragande orsak till olyckan. Företaget som utförde det arbetet misstänks också för brott. Det tredje företag som delgetts misstanke är det bolag som fick i uppdrag av Gröna Lund att tillverka bärarmen, och som sedan lade ut arbetet på entreprenad utan parkens vetskap.

Gröna Lund har uppgett att man kommer genomföra samtliga av haverikommissionens rekommendationer, och att man har vidtagit åtgärder för att något liknande inte ska kunna hända igen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024