loadingIkea Israel ber om ursäkt efter att ha publicerat en broschyr helt utan kvinnor. Arkivbild. Foto: Cornelius Poppe
Ikea Israel ber om ursäkt efter att ha publicerat en broschyr helt utan kvinnor. Arkivbild. Foto: Cornelius Poppe
Utrikes

Ikea Israel backar om kvinnofri broschyr

Epoch Times

Inga kvinnor eller flickor, utan endast män och pojkar ryms på sidorna i den specialutgivna broschyren som har getts ut av Ikea i Israel.

– Det är inte vad Ikea-varumärket står för, säger en talesperson för Ikea till TT.

I en specialutgiven Ikeabroschyr som distribuerats till strängt ortodoxa (haredim) judar i Israel finns inga bilder på kvinnor. Enligt Josefin Thorell, talesperson för Ikea-gruppen, har franchisetagare i Israel tagit fram en egen produkt för att rikta sig till den specifika målgruppen.

– Det är ingenting som har gått via oss. Vi har varit väldigt tydliga med att det här inte är vad Ikea-varumärket står för, säger hon till TT.

Har gjort missbedömning

Ikea Israel motiverar broschyren, som är mycket tunnare än en vanlig Ikeakatalog, med att företaget fått förfrågningar och velat erbjuda ”produkter och lösningar” i enlighet med haredims livsstil.

– De har gjort ett försök att nå den här målgruppen och gjort en missbedömning. Det är de medvetna om nu och har insett i efterhand att det här inte var bra. De har också gått ut och bett om ursäkt för det, säger Thorell.

Händelsen i Israel är inte första gången Ikea har sänt ut material utan kvinnor. Hösten 2012 tog företaget bort kvinnor från sin saudiska katalog. Efter den händelsen har Ikea-gruppen stärkt kontrollen och rutinerna kring katalogerna.

”Vi ber om ursäkt”

-Det är tydligt att vi inte har lyckats nå den här franchisetagaren i det här fallet. Vi har redan en dialog i dag hur riktlinjerna ska tolkas, men vi jobbar på att hitta nya vägar att göra den än mer intensiv och än mer närmare, menar Josefin Thorell.

I framtiden kommer materialet att återspegla företagets värderingar utlovar Ikea Israel i ett uttalande.

”Vi inser att folk är upprörda över detta och att broschyren inte lever upp till de värderingar som Ikea står för och det ber vi om ursäkt för”, kommenterar Israels Ikeachef Shuky Koblenz.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIkea Israel ber om ursäkt efter att ha publicerat en broschyr helt utan kvinnor. Arkivbild. Foto: Cornelius Poppe
Ikea Israel ber om ursäkt efter att ha publicerat en broschyr helt utan kvinnor. Arkivbild. Foto: Cornelius Poppe
Utrikes

Ikea Israel backar om kvinnofri broschyr

Epoch Times

Inga kvinnor eller flickor, utan endast män och pojkar ryms på sidorna i den specialutgivna broschyren som har getts ut av Ikea i Israel.

– Det är inte vad Ikea-varumärket står för, säger en talesperson för Ikea till TT.

I en specialutgiven Ikeabroschyr som distribuerats till strängt ortodoxa (haredim) judar i Israel finns inga bilder på kvinnor. Enligt Josefin Thorell, talesperson för Ikea-gruppen, har franchisetagare i Israel tagit fram en egen produkt för att rikta sig till den specifika målgruppen.

– Det är ingenting som har gått via oss. Vi har varit väldigt tydliga med att det här inte är vad Ikea-varumärket står för, säger hon till TT.

Har gjort missbedömning

Ikea Israel motiverar broschyren, som är mycket tunnare än en vanlig Ikeakatalog, med att företaget fått förfrågningar och velat erbjuda ”produkter och lösningar” i enlighet med haredims livsstil.

– De har gjort ett försök att nå den här målgruppen och gjort en missbedömning. Det är de medvetna om nu och har insett i efterhand att det här inte var bra. De har också gått ut och bett om ursäkt för det, säger Thorell.

Händelsen i Israel är inte första gången Ikea har sänt ut material utan kvinnor. Hösten 2012 tog företaget bort kvinnor från sin saudiska katalog. Efter den händelsen har Ikea-gruppen stärkt kontrollen och rutinerna kring katalogerna.

”Vi ber om ursäkt”

-Det är tydligt att vi inte har lyckats nå den här franchisetagaren i det här fallet. Vi har redan en dialog i dag hur riktlinjerna ska tolkas, men vi jobbar på att hitta nya vägar att göra den än mer intensiv och än mer närmare, menar Josefin Thorell.

I framtiden kommer materialet att återspegla företagets värderingar utlovar Ikea Israel i ett uttalande.

”Vi inser att folk är upprörda över detta och att broschyren inte lever upp till de värderingar som Ikea står för och det ber vi om ursäkt för”, kommenterar Israels Ikeachef Shuky Koblenz.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024