loadingDet kan bli dyrt att slippa riktade annonser på Facebook och Instagram – om Mark Zuckerbergs Meta får bestämma. Arkivbild Foto: Richard Drew AP/TT
Det kan bli dyrt att slippa riktade annonser på Facebook och Instagram – om Mark Zuckerbergs Meta får bestämma. Arkivbild Foto: Richard Drew AP/TT
Utrikes

Kan bli månadsavgift för Facebook och Instagram

Joakim Goksör/TT

Europeiska mobilanvändare som inte tillåter att Facebook eller Instagram använder kontot för riktade annonser kan tvingas betala en månadsavgift på 14 dollar (cirka 141 kronor), rapporterar The Wall Street Journal. Tidningen hänvisar till ett förslag som Mark Zuckerbergs Meta har presenterat för myndigheter i EU.

Förslaget från Meta – som bland annat äger Instagram och Facebook – är ett svar på att EU:s förordning om digitala marknader och irländska dataskyddsmyndigheters skärpta krav på sociala nätverk – som bland annat begränsar möjligheten att använda riktade annonser utan att först inhämta godkännande från användare.

För datoranvändare skulle månadsavgiften hamna något lägre än för mobilanvändare, med hänvisning till att Meta i prissättningen måste ta hänsyn till de avgifter som tas ut av Apple och Google i deras app-system.

De nya EU-reglerna kan få stora konsekvenser för Metas huvudsakliga intäktskälla från Instagram och Facebook, nämligen det som företaget drar in på riktade annonser som bygger på användarens aktivitet på det sociala nätverket.

Meta har enligt The Wall Street Journal uppgett för EU-myndigheter att man planerar att lansera möjligheten för användare att betala för konton utan riktade annonser de närmaste månaderna. Meta uppges samtidigt vilja bevara möjligheten att erbjuda kostnadsfria konton med riktade annonser.

Det är än så länge oklart om berörda myndigheter – både irländska och Brysselbaserade – kommer att godkänna Metas upplägg eller om de kommer pressa på för billigare erbjudanden eller en kostnadsfri version där annonserna inte utformas baserat på användarens aktivitet i de sociala nätverken.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDet kan bli dyrt att slippa riktade annonser på Facebook och Instagram – om Mark Zuckerbergs Meta får bestämma. Arkivbild Foto: Richard Drew AP/TT
Det kan bli dyrt att slippa riktade annonser på Facebook och Instagram – om Mark Zuckerbergs Meta får bestämma. Arkivbild Foto: Richard Drew AP/TT
Utrikes

Kan bli månadsavgift för Facebook och Instagram

Joakim Goksör/TT

Europeiska mobilanvändare som inte tillåter att Facebook eller Instagram använder kontot för riktade annonser kan tvingas betala en månadsavgift på 14 dollar (cirka 141 kronor), rapporterar The Wall Street Journal. Tidningen hänvisar till ett förslag som Mark Zuckerbergs Meta har presenterat för myndigheter i EU.

Förslaget från Meta – som bland annat äger Instagram och Facebook – är ett svar på att EU:s förordning om digitala marknader och irländska dataskyddsmyndigheters skärpta krav på sociala nätverk – som bland annat begränsar möjligheten att använda riktade annonser utan att först inhämta godkännande från användare.

För datoranvändare skulle månadsavgiften hamna något lägre än för mobilanvändare, med hänvisning till att Meta i prissättningen måste ta hänsyn till de avgifter som tas ut av Apple och Google i deras app-system.

De nya EU-reglerna kan få stora konsekvenser för Metas huvudsakliga intäktskälla från Instagram och Facebook, nämligen det som företaget drar in på riktade annonser som bygger på användarens aktivitet på det sociala nätverket.

Meta har enligt The Wall Street Journal uppgett för EU-myndigheter att man planerar att lansera möjligheten för användare att betala för konton utan riktade annonser de närmaste månaderna. Meta uppges samtidigt vilja bevara möjligheten att erbjuda kostnadsfria konton med riktade annonser.

Det är än så länge oklart om berörda myndigheter – både irländska och Brysselbaserade – kommer att godkänna Metas upplägg eller om de kommer pressa på för billigare erbjudanden eller en kostnadsfri version där annonserna inte utformas baserat på användarens aktivitet i de sociala nätverken.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025