Få markörer definierar 1950- och 1960-talens coola jet set-era i lika hög grad som träskrovsbåtarna från Riva, som får det att vattnas i munnen på livsnjutare. Nu lanserar Riva sin allra första helelektriska modell.
Anita Ekberg hade naturligtvis en, fattas bara annat. Elizabeth Taylor och Richard Burton likaså. Sean Connery hade flera olika Riva, liksom kung Hussein av Jordanien. Allt började vid Iseosjön i Lombardiet, norra Italien, år 1842. En plötslig storm breder ut sig och efterlämnar ett kaos av sönderslagna fiskebåtar. En ung skicklig snickare, Pietro Riva, som nyligen har anlänt till området, uppnår omedelbart ryktbarhet och beundran då han lyckas reparera ett flertal båtar. Han får flera propåer om att han borde starta en båtbyggarverksamhet, och det dröjer inte länge innan han öppnar ett skeppsvarv, och börjar bygga flytetyg vars like ingen har skådat. Riva blev snabbt ett välkänt, uppskattat företag och varvets framgångar fortsatte under Pietros son Ernestos ledning. Ernesto introducerar innovationer som förbränningsmotor inne i båten.
Under 1920- och 1930-talet kammar Rivas snabba tävlingsbåtar hem många segrar. En av Ernestos söner, Serafino, tar vid. Men den som verkligen cementerar Rivas status som branschledande, är Serafinos son Carlo Riva. Han gör sig känd för att vara ytterst kvalitetsmedveten och väljer endast ut de allra bästa materialen till sina farkoster. Han är ytterst mån om även de allra minsta detaljerna på båtarna, något som går i linje med hans ambitioner att ta Riva till ytterligare en ny nivå.