loadingFinansminister Elisabeth Svantesson (M) meddelar att staten säljer Svensk Bilprovning. Foto: Pontus Lundahl/TT
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) meddelar att staten säljer Svensk Bilprovning. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Vänsteroppositionen kritisk när staten säljer Bilprovningen

Maria Davidsson och Niklas Svahn/TT

Regeringen har beslutat att staten ska sälja Bilprovningen till ett tyskt bolag för 1,2 miljarder kronor. Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är starkt kritiska.

– Det är vansinnigt, säger V-ledaren Nooshi Dadgostar.

– Bilprovningen kommer att ägas av ett bolag som har funnits väldigt, väldigt länge i Tyskland och som finns på flera marknader. Det är ett bolag som är ansvarstagande och det finns möjligheter till utveckling av Bilprovningen, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) på en pressträff.

Köpare är det tyska bolaget, TÜV Rheinland, med 22 000 anställda.

– Det här är det absolut bästa budet, säger Svantesson.

– Det är bra för bolagets utveckling. Det saknas uppenbara skäl till att staten ska äga just det här bolaget.

"Huvudlöst"

Men både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är mycket kritiska till att regeringen beslutat att staten säljer Bilprovningen.

– Det här är ytterligare en huvudlös utförsäljning, i det här fallet av vår gemensamma trafiksäkerhet, säger Nooshi Dadgostar.

– Det är vansinnigt att vi i Sverige avhänder oss hela den här kontrollfunktionen för att säkra svenska vägar och se till att bilarna är trygga.

Efter avregleringen av bilprovningsverksamheten 2010 steg priserna kraftigt och fusket ökade, visar granskningar.

– Jag är rädd för att det är vanliga hushåll som kommer att få betala det här kalaset i form av högre avgifter när man besiktigar bilen i framtiden, men också att det finns en ökad risk för fiffel och fusk när man privatiserar myndighetsutövning på det här sättet, säger Mikael Damberg, ekonomisk-politisk talesperson för S.

Både S och V oroar sig också för att det blir människor i glesbygd som drabbas värst när den statliga besiktningen försvinner.

Svantesson oroas inte

Hur vanliga bilägare kommer att märka av ägarbytet är svårt att säga, enligt Svantesson, men hon tror i vart fall inte att det behöver bli dyrare.

– Jag ser inte att det ska bli dyrare för att staten inte äger bilprovningen, säger hon.

– Det här bolaget kommer att vårda varumärket och utveckla verksamheten.

Bilprovningen har funnits sedan 1963 och har i nuläget över 100 stationer från Skurup i söder till Gällivare i norr.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFinansminister Elisabeth Svantesson (M) meddelar att staten säljer Svensk Bilprovning. Foto: Pontus Lundahl/TT
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) meddelar att staten säljer Svensk Bilprovning. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Vänsteroppositionen kritisk när staten säljer Bilprovningen

Maria Davidsson och Niklas Svahn/TT

Regeringen har beslutat att staten ska sälja Bilprovningen till ett tyskt bolag för 1,2 miljarder kronor. Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är starkt kritiska.

– Det är vansinnigt, säger V-ledaren Nooshi Dadgostar.

– Bilprovningen kommer att ägas av ett bolag som har funnits väldigt, väldigt länge i Tyskland och som finns på flera marknader. Det är ett bolag som är ansvarstagande och det finns möjligheter till utveckling av Bilprovningen, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) på en pressträff.

Köpare är det tyska bolaget, TÜV Rheinland, med 22 000 anställda.

– Det här är det absolut bästa budet, säger Svantesson.

– Det är bra för bolagets utveckling. Det saknas uppenbara skäl till att staten ska äga just det här bolaget.

"Huvudlöst"

Men både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är mycket kritiska till att regeringen beslutat att staten säljer Bilprovningen.

– Det här är ytterligare en huvudlös utförsäljning, i det här fallet av vår gemensamma trafiksäkerhet, säger Nooshi Dadgostar.

– Det är vansinnigt att vi i Sverige avhänder oss hela den här kontrollfunktionen för att säkra svenska vägar och se till att bilarna är trygga.

Efter avregleringen av bilprovningsverksamheten 2010 steg priserna kraftigt och fusket ökade, visar granskningar.

– Jag är rädd för att det är vanliga hushåll som kommer att få betala det här kalaset i form av högre avgifter när man besiktigar bilen i framtiden, men också att det finns en ökad risk för fiffel och fusk när man privatiserar myndighetsutövning på det här sättet, säger Mikael Damberg, ekonomisk-politisk talesperson för S.

Både S och V oroar sig också för att det blir människor i glesbygd som drabbas värst när den statliga besiktningen försvinner.

Svantesson oroas inte

Hur vanliga bilägare kommer att märka av ägarbytet är svårt att säga, enligt Svantesson, men hon tror i vart fall inte att det behöver bli dyrare.

– Jag ser inte att det ska bli dyrare för att staten inte äger bilprovningen, säger hon.

– Det här bolaget kommer att vårda varumärket och utveckla verksamheten.

Bilprovningen har funnits sedan 1963 och har i nuläget över 100 stationer från Skurup i söder till Gällivare i norr.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024