loadingTysklands näringsminister Robert Habeck hoppas Northvolts fabriksplaner i Tyskland ska gå att räkna hem trots rekonstruktion. Foto: Markus Schreiber AP/TT
Tysklands näringsminister Robert Habeck hoppas Northvolts fabriksplaner i Tyskland ska gå att räkna hem trots rekonstruktion. Foto: Markus Schreiber AP/TT
Utrikes

Han tror fortfarande på tysk Northvolt-fabrik

TT

Tysklands näringsminister och vice förbundskansler Robert Habeck är "försiktigt optimistisk" när det gäller krisdrabbade Northvolts planer för en fabrik i den tyska delstaten Schleswig-Holstein. Northvolts problem måste tas på allvar, men de är tekniskt möjliga att lösa, enligt Habeck.

Den tyska ministerns uttalande om Northvolt gjordes i en intervju med den tyska nyhetsbyrån DPA i lördags.

Efter månader präglade av en allt mer akut finansiell kris ansökte Northvolt om konkursskydd i en domstol i Texas, USA i torsdags. Northvolts vd och medgrundare Peter Carlsson meddelade dagen efter ansökan att han avgår.

"Kan sluta väl"

Av domstolshandlingar i Texas framgår bland annat att Northvolt pausat planerna på batterifabriker i Tyskland och Kanada, projekt som hanteras av dotterbolag som inte omfattas av konkursskyddet.

– Proceduren de har valt nu kan sluta väl, säger Habeck till DPA, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Northvolt vill under konkursskyddet rekonstruera ett skuldberg på cirka 60 miljarder kronor och få in nytt kapital ovanpå de 90 miljarder som redan pumpats in i bolaget av ägarna – med Volkswagen och Goldman Sachs i spetsen.

Peter Carlsson sade i samband med beskedet om att han ska övergå till styrelsearbete och en mer rådgivande roll inom Northvolt att det kommer att behövas uppåt 13 miljarder kronor för att finansiera den affärsplan bolaget vill gå vidare med.

Jakt på finansiering

För bara lite drygt ett år sedan bjöd Northvolt in investmentbanker för att diskutera en möjlig börsnotering, där det talades om en värdering på cirka 20 miljarder dollar (motsvarande 220 miljarder kronor). Börsplanerna skrotades dock efter bara några månader.

Efter en serie produktionsbakslag, bland annat till lastbilstillverkaren Scania – och därefter BMW:s beslut att dra tillbaka en stororder i juni – har det gått utför för företaget. Hösten har präglats av en misslyckad jakt på ny mångmiljardfinansiering, stora personalnedskärningar, nedlagda projekt och konkursade dotterbolag samt anklagelser om avtalsbrott från samarbetspartner som biltillverkaren Volvo Cars.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTysklands näringsminister Robert Habeck hoppas Northvolts fabriksplaner i Tyskland ska gå att räkna hem trots rekonstruktion. Foto: Markus Schreiber AP/TT
Tysklands näringsminister Robert Habeck hoppas Northvolts fabriksplaner i Tyskland ska gå att räkna hem trots rekonstruktion. Foto: Markus Schreiber AP/TT
Utrikes

Han tror fortfarande på tysk Northvolt-fabrik

TT

Tysklands näringsminister och vice förbundskansler Robert Habeck är "försiktigt optimistisk" när det gäller krisdrabbade Northvolts planer för en fabrik i den tyska delstaten Schleswig-Holstein. Northvolts problem måste tas på allvar, men de är tekniskt möjliga att lösa, enligt Habeck.

Den tyska ministerns uttalande om Northvolt gjordes i en intervju med den tyska nyhetsbyrån DPA i lördags.

Efter månader präglade av en allt mer akut finansiell kris ansökte Northvolt om konkursskydd i en domstol i Texas, USA i torsdags. Northvolts vd och medgrundare Peter Carlsson meddelade dagen efter ansökan att han avgår.

"Kan sluta väl"

Av domstolshandlingar i Texas framgår bland annat att Northvolt pausat planerna på batterifabriker i Tyskland och Kanada, projekt som hanteras av dotterbolag som inte omfattas av konkursskyddet.

– Proceduren de har valt nu kan sluta väl, säger Habeck till DPA, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Northvolt vill under konkursskyddet rekonstruera ett skuldberg på cirka 60 miljarder kronor och få in nytt kapital ovanpå de 90 miljarder som redan pumpats in i bolaget av ägarna – med Volkswagen och Goldman Sachs i spetsen.

Peter Carlsson sade i samband med beskedet om att han ska övergå till styrelsearbete och en mer rådgivande roll inom Northvolt att det kommer att behövas uppåt 13 miljarder kronor för att finansiera den affärsplan bolaget vill gå vidare med.

Jakt på finansiering

För bara lite drygt ett år sedan bjöd Northvolt in investmentbanker för att diskutera en möjlig börsnotering, där det talades om en värdering på cirka 20 miljarder dollar (motsvarande 220 miljarder kronor). Börsplanerna skrotades dock efter bara några månader.

Efter en serie produktionsbakslag, bland annat till lastbilstillverkaren Scania – och därefter BMW:s beslut att dra tillbaka en stororder i juni – har det gått utför för företaget. Hösten har präglats av en misslyckad jakt på ny mångmiljardfinansiering, stora personalnedskärningar, nedlagda projekt och konkursade dotterbolag samt anklagelser om avtalsbrott från samarbetspartner som biltillverkaren Volvo Cars.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024