loadingMats Hallvarsson beskriver Kungliga Baletten som "en ständig glädjekälla". Foto: Christine Olsson/TT
Mats Hallvarsson beskriver Kungliga Baletten som "en ständig glädjekälla". Foto: Christine Olsson/TT
Scenkonst

Han ger 50 miljoner till Operabaletten

Erika Josefsson/TT

Mats Hallvarssons donation på 50 miljoner kronor gör att Kungliga Baletten i Stockholm kan starta en efterlängtad utbildning för unga dansare. Visionen är ett nytt ungdomskompani och ett ökat intresse för dans.

50 miljoner kronor är en hisnande summa. Vad får Mats Hallvarsson, tidigare affärsjournalist och grundare av en koncern för finansiell kommunikation, att donera dem till unga dansare? "Tacksamhet" förklarar han i ett pressmeddelande.

– Det här är en alldeles överväldigande konstform, säger han nu och berättar hur det började.

Han var korrespondent för Svenska Dagbladet i London när han blev tillsagd att gå och se en föreställning.

Mats Hallvarsson har donerat 50 miljoner kronor till en förening var avkastning ska gå till unga dansare på Operan i Stockholm. Foto: Christine Olsson/TT

– Det råkade vara "Svansjön" med Rudolf Nurejev och Margot Fonteyn. Jag blev fullständigt betagen, balett är ju en konstform som tilltalar så många sinnen.

Gemensamt intresse

Det långvariga och djupa intresset för dans delade han med sin fru Enrica Hallvarsson. Pengarna ska nu förvaltas av Enrica och Mats Hallvarssons förening för unga dansare, vars avkastning går till Kungliga Balettens satsning enligt ett femårigt avtal.

– Om vi är nöjda med varandra så förlänger vi avtalet. Gåvan från mig till föreningen har inget annat syfte än att avkastningen ska gå till Operans satsning på unga dansare.

Kungliga Baletten kan nu starta en egen utbildning för nyutexaminerade. Sju unga dansare får från och med i höst extra coachning och möjlighet till konstnärlig utveckling under ett år. När Operabaletten hade över 80 anställda i stället för dagens 70 var möjligheterna till sådant något större.

– - I dag måste alla leverera från dag ett. Det är tuffare och högre konkurrens. Vi har 1 400 sökande varje år på kanske fyra, fem eller sex platser, säger biträdande balettchef Mikael Jönsson.

Målet är att starta ett särskilt ungdomskompani med tio till tolv dansare, som i så fall också skulle turnera, betonar Mikael Jönsson och Mats Hallvarsson fyller i:

– Vi vill försöka påverka unga i allmänhet att bli mer intresserade av dans.

"Börjar bli snåla"

Finns det då inga nackdelar med att finansiera satsningen med enbart privata pengar? Borde inte staten ta ansvar?

– Dina frågor är mina frågor, säger Mats Hallvarsson och konstaterar att de privata donationerna i Sverige går till forskning snarare än kultur.

– De tecken man ser och hör från våra politiker är kanske att de börjar bli alltmer snåla med flödet till kulturen. Vi kanske går mot något slags paradigmskifte där privata donatorer bör stödja kulturen mer än vad man har gjort tidigare.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMats Hallvarsson beskriver Kungliga Baletten som "en ständig glädjekälla". Foto: Christine Olsson/TT
Mats Hallvarsson beskriver Kungliga Baletten som "en ständig glädjekälla". Foto: Christine Olsson/TT
Scenkonst

Han ger 50 miljoner till Operabaletten

Erika Josefsson/TT

Mats Hallvarssons donation på 50 miljoner kronor gör att Kungliga Baletten i Stockholm kan starta en efterlängtad utbildning för unga dansare. Visionen är ett nytt ungdomskompani och ett ökat intresse för dans.

50 miljoner kronor är en hisnande summa. Vad får Mats Hallvarsson, tidigare affärsjournalist och grundare av en koncern för finansiell kommunikation, att donera dem till unga dansare? "Tacksamhet" förklarar han i ett pressmeddelande.

– Det här är en alldeles överväldigande konstform, säger han nu och berättar hur det började.

Han var korrespondent för Svenska Dagbladet i London när han blev tillsagd att gå och se en föreställning.

Mats Hallvarsson har donerat 50 miljoner kronor till en förening var avkastning ska gå till unga dansare på Operan i Stockholm. Foto: Christine Olsson/TT

– Det råkade vara "Svansjön" med Rudolf Nurejev och Margot Fonteyn. Jag blev fullständigt betagen, balett är ju en konstform som tilltalar så många sinnen.

Gemensamt intresse

Det långvariga och djupa intresset för dans delade han med sin fru Enrica Hallvarsson. Pengarna ska nu förvaltas av Enrica och Mats Hallvarssons förening för unga dansare, vars avkastning går till Kungliga Balettens satsning enligt ett femårigt avtal.

– Om vi är nöjda med varandra så förlänger vi avtalet. Gåvan från mig till föreningen har inget annat syfte än att avkastningen ska gå till Operans satsning på unga dansare.

Kungliga Baletten kan nu starta en egen utbildning för nyutexaminerade. Sju unga dansare får från och med i höst extra coachning och möjlighet till konstnärlig utveckling under ett år. När Operabaletten hade över 80 anställda i stället för dagens 70 var möjligheterna till sådant något större.

– - I dag måste alla leverera från dag ett. Det är tuffare och högre konkurrens. Vi har 1 400 sökande varje år på kanske fyra, fem eller sex platser, säger biträdande balettchef Mikael Jönsson.

Målet är att starta ett särskilt ungdomskompani med tio till tolv dansare, som i så fall också skulle turnera, betonar Mikael Jönsson och Mats Hallvarsson fyller i:

– Vi vill försöka påverka unga i allmänhet att bli mer intresserade av dans.

"Börjar bli snåla"

Finns det då inga nackdelar med att finansiera satsningen med enbart privata pengar? Borde inte staten ta ansvar?

– Dina frågor är mina frågor, säger Mats Hallvarsson och konstaterar att de privata donationerna i Sverige går till forskning snarare än kultur.

– De tecken man ser och hör från våra politiker är kanske att de börjar bli alltmer snåla med flödet till kulturen. Vi kanske går mot något slags paradigmskifte där privata donatorer bör stödja kulturen mer än vad man har gjort tidigare.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025