Ett svetsarbete som gick snett låg bakom branden i Lisebergs vattenvärld Oceana i fjol, enligt haverikommissionen. Under utredningen hittade dessutom spår av en tidigare brand. Nu pekas flera brister i arbetsmiljöarbetet ut.
Oceana skulle ha öppnat framåt sommaren i fjol.
Men några månader före invigningen slog plötsligt flammor ut från en av vattenrutschkanorna. Branden tog snabbt fart och mörk rök spred sig över Göteborg.
En 51-årig man, som arbetade som byggledare, omkom i branden.

Oceana fick stora skador vid branden i fjol. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Statens haverikommission bekräftar i sin slutrapport att den startade när plaströr under en av vattenrutschkanorna skulle fogas samman med så kallad elmuffsvetsning.
Enligt utredningen var rören felaktigt monterade, vilket gjorde att de överhettades vid svetsningen och fattade eld.
Tidigare brand
Under utredningen hittades dessutom spår av en tidigare, liknande brand.
– Vi har försökt undersöka de andra montage som vi kunnat hitta, mycket har ju förstörts, säger utredningens ordförande Kristina Börjevik Kovaniemi.
– Men i ett par av de här montagen har vi sett brister och i ett av dem spåren efter en brand som sannolikt har självslocknat.
Montörerna hade enligt utredningen begränsad erfarenhet av elmuffsvetsning. Det går inte heller att utesluta att de arbetade under tidspress.
Haverikommissionen pekar nu ut en rad brister i arbetsmiljöarbetet.
– Det har bland annat funnits brister i kunskapen om riskerna med arbetet, utförandet och planerandet, säger utredningsledaren Håkan Josefsson.
– Det har också förekommit andra brister. Det indikerar att det systematiska arbetsmiljöarbetet inte fungerat fullt ut.
"Måste lära oss"
Liseberg är byggherre för Oceana, medan NCC varit totalentreprenör och vattenrutschkanorna levererats av kanadensiska Whitewater West.
"Det är bra att Statens haverikommission nu fastslagit att branden startade när en vattenattraktionsleverantör, som inte arbetade på uppdrag av NCC, utförde ett arbetsmoment på ett felaktigt sätt", säger Niklas Sparw, affärsområdeschef för NCC Building Sweden, i en kommentar.
Haverikommissionen anser dock att samtliga aktörer, inklusive NCC, behöver stärka sina rutiner.
Enligt Liseberg har många av rekommendationerna redan införlivats.
"Vi måste alla lära oss av branden. Annars blir den extra meningslös. Det är syftet med rapporten, att göra oss alla – byggherrar, entreprenörer och leverantörer – bättre och säkerställa att något liknande inte händer igen", säger vd:n Andreas Andersen i ett pressmeddelande.